Het programma bestaat uit 10 blokken verdeeld over 2 jaar. Binnen alle blokken is er sprake van zowel op maat/ individueel en klassikaal onderwijs.
Iedere student werkt tijdens zijn/haar studie tenminste 8 uur per week in de praktijk. Hij wordt hierbij bijgestaan door een praktijkbegeleider van de opleiding.
Op de maandagen bestaat het onderwijs uit vier programmaonderdelen:

Kunst & Theateris een theoretisch vak waarbinnen de geschiedenis van kunst en theater en het actuele veld centraal staan.
Speltrainingwordt gedurende de twee jaar aangeboden. De aard van de speltrainingen verschillt per blok. We richten ons o.a. op mime, transformatief spel en tekst.
Pedagogie & Didactiekis een theoretisch vak waarbinnen de overdracht centraal staat.
De projectenbehandelen elk een facet van het vak. Onderwerpen zijn o.a. Maken vanuit bronnen, maken in het onderwijs, artistiek & pedagogisch proces en educatief concept.

De projecten worden mede vormgegeven door een curator, een vakman of –vrouw van binnen en buiten de opleiding, met artistieke en pedagogische kwaliteiten en eigen specialisaties. Het onderwijs wordt vormgegeven op basis van de praktijk van deze professionals. De context waarbinnen ze werken vormt de basis voor het PROJECT.

Iedere blok wordt afgesloten met een vloerweekend. Tijdens dit weekend krijgt iedere student een vloeropdracht.

De opleiding vindt het belangrijk dat er binnen de opleiding sprake is van een actieve leergemeenschap (waarbinnen ook alumni een actieve rol spelen).
Binnen die leergemeenschap neemt het wederzijds actief delen van  expertise, ontwikkeling, fascinaties en inspiratiebronnen een belangrijke plaats in.

Het bijzondere van de opleiding is dat onze studenten professionals zijn met een eigen praktijk en achtergrond. We willen de bagage van onze studenten zoveel mogelijk inzetten tbv het leren van de studenten, docenten en opleiding. Omdat we elkaar maar een dag in de week zien hebben we een digitaal platform ontwikkeld waar we elkaar, ook los van de maandag, kunnen ontmoeten en waar
uitwisseling plaats kan vinden op verschillende manieren.

Kwaliteitszorg
Minimaal drie keer per studiejaar wordt studenten gevraagd het programma te evalueren.
Dit wil zeggen dat op regelmatige basis aan de hand van vaste protocollen wordt gekeken naar het gehele onderwijsaanbod,
het project van het blok en de samenhang van het project in het geheel, de gezamenlijke en individuele ontwikkelingen. Deze evaluatieve terug- en vooruitblik, vormt de vaste cementlaag binnen het curriculum en is een belangrijk onderdeel waar vanuit de visie over het onderwijs kan worden bijgesteld en verdiept.

Delen