Het eerste jaar van de opleiding geldt als propedeuse. Het doel van de propedeutische fase is een wederzijdse oriëntatie waarin enerzijds de studenten zich kunnen oriënteren op het vakgebied en anderzijds de docenten de gelegenheid hebben om te beoordelen of de betreffende student de potentie heeft om te kunnen voldoen aan de eindkwalificaties van de opleiding. Bij een positieve beoordeling aan het einde van het eerste jaar behaalt de student het propedeutisch diploma en kan de student de studie voortzetten. Als de student in het eerste jaar niet aan de gestelde eisen blijkt te voldoen kan een negatief bindend studieadvies worden gegeven.

Tijdens de eerste twee jaren ligt de nadruk op het verkrijgen van een voldoende basis van theoretische kennis en vaardigheden en worden de lesstof en de activiteiten aangeboden via een gedetailleerd rooster.

Aan het einde van het tweede jaar maken studenten zelf een afstudeerraamwerk onder begeleiding van de artistiek leider. Dit mondt uit in een afstudeerovereenkomst waarvoor de verantwoording voor de uitvoering en planning bij de student ligt.

In het derde jaar verschuift het accent steeds meer naar het toepassen en integreren van hetgeen men zich in de jaren daarvoor heeft eigen gemaakt. Tijdens het tweede jaar en later in het derde jaar wordt ook aandacht besteed aan het voorbereiden van de afstudeerfase.

In groeps- en individuele gesprekken worden stages, de keuze van specialisatie en de scriptie voorbereid.

Jaarrooster

De eerste twee jaar zijn ieder opgedeeld in vijf blokken. Blok één tot en met vier hebben ieder zes of zeven onderwijsweken en (één) tentamenwe(e)k(en). Het vijfde blok heeft vijf onderwijsweken en wordt vooral gebruikt voor aaneengesloten projecten.

Het rooster van de afstudeerfase kent zowel in het derde als in het vierde jaar een aantal gezamenlijke momenten voor projecten en terugkomdagen maar verder volgen de studenten hun individuele jaarindeling.

 --------------------------------------------------------------------------------


(1). zie art. 11 van het Onderwijs- en Examenreglement van de Theaterschool

Delen