Docent: Simone van der Meer
Periode, duur:     1ste semester en 2de semester
Duur: 15 weken x 3 uur en 10 x 3 uur
Studiebelasting: 75 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.   VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Analyse - verslag houding/ beweging als uitgangspunt nemend.
Anatomische kennis praktisch/ functioneel binnen het “eigen” bewegen in de mimetechniek uitdiepen, de persoonlijke fysieke status herkennen en optimaliseren. Persoonlijke risicofactoren die tot blessures kunnen leiden helder krijgen en minimaliseren. Fysieke belastbaarheid. Facultatief bezoeken van wekelijks spreekuur. 15-30 min. Persoonlijke verdieping en/ of bij klachten revalidatie begeleiding. Mogelijk hier uit voortkomend oefeningen om in eigen tijd uit te voeren.
(De docent observeert ter verheldering van de persoonlijke leerdoelen ook binnen andere lessen – hetgeen naar voren komt, wordt met de student persoonlijk besproken. Herkenning en samenhang geven verheldering in het leerproces van de student).
2de semester:
i.s.m. Mime docent, de fysieke status optimaliseren ten gunste van fysiek bewustzijn in relatie tot de mimetechniek. Basis mimetechniek in persoonlijk fysiek kunnen hanteren. Toepassing.

Concrete leerdoelen
De leerdoelen die voortkomen uit het fysieke onderzoeksverslag zijn het uitgangspunt voor het persoonlijk leer- veranderingsproces. Inzicht- fysiek lichaamsbewustzijn- daadwerkelijke fysieke verandering gericht op:
1.    Inzicht in correctie van houdingen en beweging
2.    Richten van de aandacht
3.    Analytisch vermogen
4.    Fysiek bewustzijn
5.    Souplesse - Spierlengte - Spierkracht - Coördinatie
6.    Plaatsing bewegingen
7.    Integreren houdingscorrectie binnen andere techniek
8.    De student:
9.    Heeft inzicht in zijn/ haar fysieke status, de risicofactoren tot het ontwikkelen van blessures en de persoonlijke belastbaarheid.
10.    Persoonlijke fysieke mogelijkheden.
11.    Is op de hoogte van het zorgvuldig en gezond omgaan met het fysiek.
12.    Heeft hiervoor een basis anatomische kennis.
13.    Is in staat tot het fysiek incorporeren van de basis mimetechniek. ( Houdings- bewegings bewustzijn ontwikkelen- ontspannen gericht bewegen)

Werkvorm(en)
Vanwege de meer persoonlijke aandacht- correctie werk ik met de halve groep ( 5 pers.)
En 1 op 1 binnen het spreekuur. Binnen de lessen wordt individueel en samen gewerkt.
2de semester werk ik met de gehele groep met persoonlijke aandacht.
Presentatie individueel of in duo fysiek- gezondheidsonderwerp aan gehele groep.

Studiemateriaal
Anatomisch studieboek van de opleiding in bruikleen. Te gebruiken binnen de les en thuis om te bestuderen. Studiemateriaal ter ondersteuning van de anatomische kennis wordt ook via internet getoond- wervelkolom/ bekken model 3D. Oefenmateriaal; grote ballen, balletjes,
D- band elastiek binnen de les te gebruiken- wordt soms ter oefening persoonlijk meegegeven. etc. ( medical tape)

Wijze van toetsing
Bij aanvang vind er een persoonlijk fysiek onderzoek plaats ( 60 min.) Daar wordt een verslag over geschreven door de docent. Dit wordt persoonlijk besproken met de student en deze geeft na lezing en bespreking goedkeuring. Uit het verslag komen aandachtspunten- persoonlijke fysieke leerdoelen naar voren. Die binnen de lessen en/of binnen het spreekuur worden uitgediept. Binnen de lessen is er een permanente feedback en worden aanwijzingen gegeven. Binnen de presentatie door de student van het fysiek- gezondheidsonderwerp wordt ter plekke feedback gegeven en ontstaat er een wisselwerking tussen de studenten onderling waardoor de kennis voor een ieder wordt vergroot.
De evaluatie aan het einde van het semester geeft ook inzicht/ diepgang in de persoonlijke fysieke ontwikkeling. Binnen het 2de-3de semester is er een nauwe samenwerking tussen de docent houding- beweging en de mimedocent- en begeleiden- sturen zij samen binnen het leerproces van de studenten.

Beoordelingscriteria
I: 1     II: 1-5    III: 3    IV: 2-3    VI: 2-5     VII: 5

Delen