Periode: 1ste en 2de semester
Duur: 10 weken x 3,5 uur + 6 weken x 6 uur
Studiebelasting: 71 uur contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.   VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving:
Hoe zien de studenten zichzelf als autonoom theaterkunstenaar in het bestaande of toekomstige werkveld en wat voor plan van aanpak hebben zij om die plek in te nemen. Hoe wordt Plan A door Plan B ondersteund. Het ondernemingsplan dat de studenten gaan schrijven is gebaseerd op het business model You en bestrijkt een periode van 2 jaar vanaf het moment dat de student is afgestudeerd.
Het ondernemingsplan vormt de rode draad bij een aantal lessen die gegeven worden door
experts:
-    zakelijk leider over subsidie aanvragen/begroten - boekhouder over bedrijfsvoering
-    jurist over rechtsvorm/contracten - programmeur over doelstelling festival en netwerk
-    collectief over de rol van het individu in een collectief en de voor- en nadelen van een collectief
-    castingbureau over wat zij doen en hoe je binnenkomt.

Na deze serie, krijgen ze les over het business model You. De vorm waarin les gegeven word is zoals in het derde jaar. Ze schrijven een plan voor de twee jaren na hun afstuderen.  De thema’s  zijn:
wat is jouw artistieke huis? - wie ben je als speler/maker en wat heb je in huis?
wat doe je en wat kun je nog meer? - wie help je daarmee? – doelgroep?
hoe help je? - wat geef je ze?  - hoe kent men jou? - marketing
welke relatie breng je tot stand? -  klantrelatie  - wie zijn jouw partners?
wat zijn je inkomsten? - wat zijn je kosten?
hoe wordt Plan A door Plan B ondersteund - hoe ziet je tijdsplan eruit?

Werkvormen
Groepsgesprek, individuele gesprekken, college-achtige lessen, schrijfopdrachten, feedbacksessies
 
Concrete Leerdoelen:
De student:
1.    kan de kwaliteiten van zijn autonoom theaterkunstenaarschap beschrijven.
2.    schrijft een plan voor de twee jaren na het afstuderen

Studiemateriaal
Business model You – reader AHK: Beroepsoriëntatie

Wijze van toetsing
Het plan word gelezen en beoordeeld door middel van peerfeedback en feedback van de docent en artistieke leiding.  Ten grondslag aan de beoordeling ligt een rubric.

Beoordelingscriteria
I: 1-6,  II: 6, III: 1 tm 5, IV: 2-4, V:  1-2-4-5, VI: 1 tm 5, VII: 5




 

Delen