Periode
Jaar 1, 2 en 3: 20 weken, verspreid over semester 1 en 2

Studiebelasting
1 contactuur per week, geen zelfstudie

Bijdrage aan de competenties
Reflectie (1,2,3,5) ontwikkeling (1,2,3) samenwerken (1,2)

Inhoud
Deze training in aandacht is in feite een whole package: krijgskunsten, oosterse filosofie, mystiek, natuurkunde, storytelling, kwantum- en biomechanica. Dit als een inspiratiebron, een uitnodiging tot zelfonderzoek en transformatie. Het gaat om het praktiseren van Aikido als krijgskunst. Deze krijgskunst is een bijzondere en krachtige metafoor voor alles in het leven. We benutten deze waarde voor ontwikkeling en groei. Het lichaam wordt hierbij gebruikt als ingang voor evenwicht en gelukkig leven. Het gaat er ook niet om zoveel mogelijk (technieken en methoden) te leren, maar om datgene optimaal te benutten wat er van nature al aanwezig is zodat we persoonlijke effectiviteit en meesterschap kunnen bereiken.  Vanuit de principes van aikido worden vertaalslagen van houding en beweging gemaakt naar de dagelijkse leven en het theater. Wanneer je deelneemt aan een Aikido sessie, ervaar en (her)ontdek je je innerlijke krachtbron. En ook hoe je deze kracht in jezelf en in anderen kunt leren aanspreken.

Werkvormen
We ontmoeten elkaar op matten in een cirkelvormige opstelling. Met behulp van eenvoudige fysieke oefeningen onderzoeken we principes die ontleend zijn aan de krijgskunst aikido.
Het is een interactieve manier van ervaringsgericht leren. De oefeningen laten een krachtige indruk achter omdat men het zelf ervaart en de overtuiging van binnen gebeurt. We zijn zeker ook fysiek in beweging maar de nadruk ligt vooral bij het bewegen van de mind, mensen wakker schudden, creativiteit prikkelen en energie losmaken. We delen de ervaringen en de inzichten met elkaar en er is ruimte voor reflectie.   

Leerdoelen
De student:

  1. is in staat zelfonderzoek en transformatie te zien als waarde voor groei en ontwikkeling
  2. kan ontwikkelen wat al van nature aanwezig is
  3. is in staat zijn innerlijke krachtbron en die van anderen aan te spreken.
  4. leert kleine verschuivingen in bewustzijn en houding te herkennen.
  5. laat via inzichten schijn controle los en bereikt een niveau van ‘non-resistance’
  6. is in staat om de inzichten te vertalen naar eigen situatie
  7. kent de principes en kan ze toepassen
  8. is in staat om te ervaren en daar zelf betekenis aan te geven.


Wijze van toetsing
Ik beoordeel de ontwikkeling van de student naar aanleiding van de getoonde grondhouding, aandacht, openheid, uitstraling, vocabulaire, het loslaten van het oude en de transformatie die hij/zij doormaakt. Komt de student alleen maar halen of komt hij/zij ook iets brengen. En als laatste of het allemaal ‘beklijft’ en het een manier van leven is geworden?

Beoordelingscriteria
De student:

  1. Toont openheid en moed om onder ogen te zien wat de blokkades, beperkingen en angsten zijn
  2. Is bereid om eigen patronen en denkwijze te onderzoeken en ze te doorbreken
  3. Gaat het gevecht met zich zelf aan om zich zelf te overwinnen
  4. Is bereid om zich kwetsbaar op te stellen en de verkregen inzichten met anderen te delen
  5. Is bereid om zijn/haar (oude) standpunt, weerstand op te geven om plaats te maken voor de zachte kracht
  6. Is bewuster van de eigenwaarde en zelfvertrouwen door het eigen maken van de principes
  7. Ziet wanneer hij/zij uit balans is en weet zich te herstellen.


Delen