bestaat uit twee blokken: een dramaturgie en een maak blok  
 
Periode
week 36 t/m 42

Bijdrage aan de competenties voor het hele project
Ambacht, creatie, reflectie, ontwikkeling, samenwerken, communicatie

Docent dramaturgie Beckett
Rob Klinkenberg

Studiebelasting dramaturgie
Eerste drie weken, de middagen, 12 contacturen per week, 8 zelfstudie uren per week

Inhoud
Kennismaken met het werk en de denkwereld van Samuel Beckett en zijn plaats binnen het theater van de twintigste eeuw - mede in relatie tot de politieke, filosofische en (cultuur)historische stromingen (absurdisme, existentialisme, modernisme etc). Hiertoe worden vooral veel teksten van Beckett gelezen, voorstellingsfragmenten bekeken en achtergrondmateriaal bestudeerd. Ook zijn niet voor het theater geschreven teksten worden hierbij betrokken.
 
Leerdoelen
De student:

  1. bepaalt een houding ten opzichte het oeuvre van Beckett: wat kan het nu betekenen, wat kan het voor mij betekenen, hoe kun je het ensceneren, waar gaat het eigenlijk om..?
  2. kiest voor een tekst van Beckett en bedenkt hiervoor een regieconcept dat met met de coach wordt doorgenomen.
  3. maakt in het tweede gedeelte van het project met dit concept als basis een voorstelling.

 
Het theoriegedeelte en het praktijkgedeelte van het project kunnen niet los van elkaar gezien worden: het een heeft niet veel zin zonder het ander.
 
Docent Beckett maken
Marijn de Jong
  
Periode maken
week 38 t/m 42, vier weken
 
Studiebelasting
15 contacturen per week, 30 uur zelfstudie

Inhoud
Met de dramaturgie coach is het gekozen materiaal uitgewerkt tot een concept, waaraan met ATKA-acteurs wordt gerepeteerd. De vragen Wat, Hoe, Waarom, Waar worden weer op voorhand vanuit een kerngedachte ontwikkeld en met de acteurs op de vloer bevraagd en beantwoord. De regisseur werkt verder aan een werkwijze: een omgang met tekst, acteurs en creative team tot een zo mooi mogelijk resultaat. Er worden toonmomenten georganiseerd. 
 
Leerdoelen
De student:

  1. brengt de kerngedachte over aan het team
  2. verzamelt inspiratiebronnen om deze kerngedachte te voeden
  3. ontwikkelt vanuit de kerngedachte vorm
  4. werkt samenwerken met acteurs aan de spanningsboog van een heel stuk, aan hoe te repeteren vanuit de kerngedachte en vanuit de gekozen vorm,
  5. werkt vanuit de dramaturgische lijn: Wat, Waarom, Hoe en Waar (WWHW)

Werkvorm
Bestuderen en analyseren van teksten en maken op de vloer met acteurs

Toetswijze

  • een presentatie, waarschijnlijk drie voorstellingen, voor publiek
  • evaluatie meteen na de eerste voorstelling samen met coaches, acteurs en Steven Van Watermeulen (eerste impressies)
  • evaluatie met coaches en Steven Van Watermeulen per regisseur over de geleverde prestatie en het werkproces

Beoordelingscriteria
Beoordeling van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties
 

Delen