jaar 4 - de zelfstandige ontwerper

Afstudeerplan:
In het vierde jaar schrijft de student een afstudeerplan en werkt de student zelfstandig aan een of meerdere voorstellingen / producties. Hij werkt daarin samen met afstuderende studenten van de verschillende andere opleidingen (regie, mime, SNDO etc). Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor de student Scenografie zelf een of meer voorstellingen / producties te initiëren, waarin nieuwe samenwerkingen worden aangegaan. De student kan ook een eigen theatrale installatie / voorstelling ontwikkelen en realiseren.
Essay:
De student schrijft in het vierde jaar als afronding van zijn studie een essay, waarin hij zijn positie als scenograaf in relatie brengt met de wereld om hem heen. Centraal in het schrijven van het essay staan verdieping en reflectie. De student kiest een onderwerp dat past bij de eigen fascinatie(s) en tracht met zijn essay een bijdrage te leveren aan de gedachtevorming rondom het gekozen onderwerp.
Mentorbegeleiding:
Voor de vierdejaars projecten kiest de student een mentor, die hem in dat jaar en bij alle projecten begeleidt, coacht en van constructief-kritische feedback voorziet.
Ondernemendheid:
Daarnaast verdiept de student zich in het vierde jaar in zijn ondernemerschap via een cursus BOR (beroepsoriëntatie), waarin basiskennis van het ondernemerschap aan de orde komt. In juni presenteert/exposeert de student het eigen werk in een professionele omgeving, door het maken van de groepsexpositie.
Ter afsluiting van het jaar en de studie, vindt er ten slotte en naar aanleiding van een presentatie waarin de student reflecteert op zijn werk een gesprek plaats tussen de student, de mentor, de artistiek leider en een aantal kerndocenten, over de ontwikkeling van de student in de afgelopen jaren en de uitdagingen die de toekomst in zich draagt.

Delen