Periode, jaar
jaar 1, blok 1.4

Studiebelasting    
12 lesuren + 10 uren zelfstudie

Bijdrage aan de competenties     
Zie competentiematrix SCE

Inhoud      
In dit blok staat materialiteit voorop. Vanuit de ervaring van materialiteit wordt er ontworpen. In het vak Maquette Instructie doen de studenten onderzoek naar materiaal, structuren en texturen. Waarbij ook de werking van licht in relatie tot de materialiteit en structuur van de gebruikte materialen aan de orde zal komen.

Concrete leerdoelen    

  • De student ontdekt een grote verscheidenheid aan mogelijkheden en raak geïnspireerd door materialen, neemt kennis van kunstenaars die vanuit materialiteit werken, een zoektocht naar materialiteit, de gevoelsmatige kwaliteit, constuctiemogelijkheden van een materiaal.
  • De student bekijkt hoe je het ontwerpproces van verschillende kanten kunt benaderen (text, vorm, materiaal).
  • De student leert denken vanuit schaal/maquette naar de werkelijkheid en andersom.
  • De student zoekt uit hoe je je ontwerp optimaal kunt presenteren. Hoe benoem en presenteer je de kwaliteiten van het ontwerp en breng je het gewenste effect, het beeld optimaal over op de collega's/opdrachtgever en decorbouwer.
  • De student legt het ontwerpproces vast door middel van fotografie en het creëren van een archiefje met daarop de gemaakte structuur en een omschrijving van de werkwijze.

Gebruikte werkvorm
Les 1
Introductie: kunstenaars en ontwerpers die werken vanuit materiaal
Vrij experimenteren met aanwezige materialen en gereedschappen, en kijken!
Bespreken van eventuele wens tot onderzoek in les twee
Voor de tweede les dienen minimaal 15 proefjes gemaakt te zijn van verschillende materialen, met een duidelijke omschrijving van de werkwijze – denk ook na over de uiteindelijke de presentatie daarvan!
Les 2
Bespreken van de eerste set van minimaal 15 proefjes en bekijken met welk materiaal of techiek je verder wilt ontwikkelen en uitpluizen.
Vrij experimenteren met meegebrachte materialen
Voor de derde les dienen er minimaal 10 proefjes gemaakt te zijn van een van de materialen/kwaliteiten, met duidelijk omschrijving van de werkwijze.
Les 3
Bespreken van de tweede set van minimaal 10 proefjes en kijken naar de toepasbaarheid.
Keuze en werken met een van de materialen/kwaliteiten
Les 4
Afronden van het onderzoek en de presentatie van het werk

Studiemateriaal       
Diverse materialen en online informatie over de volgende kunstenaars:
Papier - Jan Schoonhoven
Piepschuim - Folkert de Jong
Schimmel - Erik Klarenbeek
Kokos - Michiel Vos
Textiel - Samira Boon
Hout - Michael Thonet
Origami - Robert J. Lang 
Doppen - El Anatsui
PVC buizen - Theo Jansen
Wol - Claudy Jongstra
Poeder/RVS Spiegel/Was/PVC - Anish Kapoor

Wijze van toetsing
Het vak wordt beoordeeld aan de hand van opdrachten en het standaard beoordelingsformulier ‘ontwerpvak’.   
 
 

Delen