Periode, duur
jaar 2, blok 2.1- 2.4

Studiebelasting    
44 lesuren + 25 uren zelfstudie

Bijdrage aan de competenties    
Zie competentiematrix SCE

Inhoud     
De lessen filosofie in het tweede jaar borduren voort op de lessen in het eerste jaar. In overleg met de studenten wordt een selectie van te bespreken onderwerpen aangelegd, waarbij ook excursies naar tentoonstellingen en voorstellingen horen. Daarnaast formuleert iedere student aan het begin van de reeks lessen een voor hem of haar fundamentele vraag van dat moment.

Concrete leerdoelen

  • De student herkent filosofische denkkaders.
  • De student brengt filosofische denkkaders aan, gekoppeld aan de ontwikkeling van persoonlijke ideeën en fascinaties.
  • De student verwerft kennis van filosofische denkkaders, stromingen en denkbeelden.
  • De student leert door middel van analyse, argumentatie en bevraging reflecteren op de historische ontwikkeling van het denken en de verbinding te leggen met kunst en theater.
  • De student leert naar aanleiding van de lesstof kritisch denken, andere denkbeelden eigen te maken, een beargumenteerde mening te ontwikkelen en deze overdraagbaar te maken.

Gebruikte werkvorm
Excursies, presentaties en ‘ronde-tafel-gesprekken’

Studiemateriaal
Theaterbezoeken, teksten

Wijze van toetsing     
De beoordeling aan de hand van het algemene beoordelingsformulier ‘theorievak’ wordt gebaseerd op je werkhouding en een individuele schrijfopdracht.

Beoordelingscriteria
Aanwezigheid, werkhouding


Delen