Periode, duur        
jaar 2, blok 2.2

Bijdrage aan de competenties        
Zie competentiematrix SCE

Inhoud      
Kennismaking met het ontwerpen voor een grote zaal (lijsttoneel of prosceniumzaal) en de (technische) consequenties

Concrete leerdoelen    

  • De student leert vrijuit te ontwerpen.
  • De student leert beeldmateriaal te betrekken in het ontwerpen.
  • De student maakt een vormgevingsconcept aan de hand van grondige lezing en analyse van een bestaande tekst of libretto.

Gebruikte werkvorm         
Van de studenten wordt verwacht dat ze een vormgevingsconcept ontwikkelen aan de hand van grondige lezing en analyse van het stuk. Bijzondere aandacht voor het ontwerpproces: de stapsgewijze ontwikkeling van idee, concept, schetsontwerp (bijvoorbeeld in model 1:50), materiaalonderzoek en definitief ontwerp in schaal 1:20.
Een motivatie van de keuzes hoort bij de opdracht, zo ook idee ontwikkeling over de constructie en technische plaatsing op het toneel van het ontwerp c.q. voorstel voor de changementen. Bij voorkeur is er ook - schetsmatig / in  foto - een ideeontwikkeling over de belichting (plaatsing / hanging) en over de kostuums (ontwerp).
De studenten maken kennis met de ruimte / architectuur van de prosceniumzaal en de specifieke mogelijk en moeilijkheden van deze ruimte: maatvoering, zichtlijnen, de trekkenwand. De studenten zullen (wellicht) de ontdekking doen dat de grote zaal om grotere gebaren vraagt. Uitdagingen zitten vooral in zichtlijnen en in de afstand tussen zaal en toneel, niet alleen letterlijk vanwege de afmeting maar ook vanwege een te overbruggen barrière tussen speel- en publieksruimte: de lijst en voortoneel.
Tegen het einde van de werkperiode is er een BAUPROBE: één van de ontwerpen wordt gekozen om te bouwen in de Grote Zaal. In de Bauprobe komen tweedejaars mimestudenten het gebouwde decor leven inblazen. Ook komen financiële en technische haalbaarheid aan de orde.

Studiemateriaal     
Eigen materiaal, bestaande tekst/libretto, materiaal decoratelier.

Wijze van toetsing    
Dit vak wordt beoordeeld op basis van presentatie en eindbespreking aan de hand van het algemene beoordelingsformulier ‘ontwerpvak’.

Beoordelingscriteria
Aanwezigheid

Opmerking       
Andere vakken in dit blok zijn ondersteunend aan dit vak.

Delen