Periode, duur
Jaar 1, semester 2, 9 weken (4 uur p/w) + weekend

Studiebelasting

Contacttijd 52 uur
Zelfstudie 15 uur

Bijdrage aan de competenties
1.1,1.2,1.3,1.4, 2.1, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3, 5,1

Samenvatting van de inhoud
Dit project richt zich op het ontwerpen en geven van lessen in het primaire onderwijs. In het project Maken vanuit een bron is het makerschap onderzocht in relatie tot een zelf gekozen bron. In dit blok gaan we, vanuit dat makerschap, ons verhouden tot vragen uit het reguliere lagere onderwijs. Uitgangspunt is wederom de makende docent maar nu in relatie tot een groep kinderen plus een specifieke vraag vanuit de groepsleerkracht en/of de school. In dit blok wil ik je laten ervaren dat je makerschap op een wellicht onverwachte manier wordt verrijkt door aan te sluiten bij thema’s, onderwerpen en vragen uit het reguliere onderwijs. We gaan de dramaturgie van een les onderzoeken. Deze dramaturgie kent een heldere structuur die uiteindelijk bij de doelgroep een vrijheid van denken en werken oplevert. We gaan op zoek naar deze vrijheid in structuur. Inspiratie is het Stel je voor programma van Maas theater en dans. Maas werkt in Rotterdam op 20 lagere scholen met het Stel je voor programma. Zie Steljevoor010.nl. Dit programma is ontstaan vanuit het Cultuureducatie Met Kwaliteit traject van het Fonds Cultuurparticipatie en de gemeente Rotterdam. Maas is een podium en een gezelschap van professionele makers die theater en dans maken voor kinderen, jongeren, jong volwassenen, hun familie en vrienden. Dit gretige, brutale en kwetsbare publiek is altijd de bron, bij alle voorstellingen, programma’s, educatie en talentontwikkeling. Zie www.maastd.nl

Leerdoelen
De student:

  1. kent eigen kracht en valkuilen in presence, en weet hoe je deze in kan zetten als je met een groep kinderen werkt.
  2. kan jongleren met de variabelen in het onderwijs, dwz je eigen presence, je lesontwerp en de actualiteit van de klas en de school
  3. kan een zelf gekozen bron vertalen naar de kinderdoelgroep en met hen in 4 uur een theatrale presentatie maken.
  4. kan een les ontwerpen die een makende dramaturgie heeft en waarin structuur en vrijheid hand in hand gaan. De vraag van de leerkracht is meegenomen in het lesontwerp toont aan dat hij in theorie de basisvoorwaarden kan toepassen voor het lesgeven in het speciaal onderwijs

Werkvorm
Instructie/ theorieoverdracht/ maakopdrachten, oefeningen op de vloer/ maakopdrachten/ praktijkopdrachten

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van criteria

Beoordelingscriteria
De lesopzetten hebben een onderzoekende structuur en geven inzicht hoe de student de vraag van de school artistiek heeft proberen om te zetten.
De student is in staat op zijn eigen ontwerp te reflecteren en in de tweede les eventuele aandachtspunten mee te nemen.

Opmerking
Het vak is een vervolg op het project Maken vanuit een bron en de lessen overdracht in jaar 1

Delen