Docent: Leela May Stokholm
Periode: 1ste semester en 2de semester:
Duur: 15 weken x 3 uur = 45 en 13 weken x 3 uur = 39
Studiebelasting: 84 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.  VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Briessen is een stem training, waarin de stem een brug is om het lichaam, de verbeelding, de innerlijke verbonden spelers vrijheid en het plezier te verbinden. Door te werken vanuit luisteren wordt een neutrale ruimte gemaakt, waarin elke geluid, trilling en klank een waarde heeft. De mate van concentratie in geluid, trilling en klank waar te kunnen nemen, bepaalt de kwaliteit en vrijheid, verbinding en theatraliteit. Het is het bewuste waarnemen en incasseren dat ten grondslag ligt aan deze lessen, waar de hoofdzakelijke werkvorm improvisatie is.
Door deze genoemde uitgangspunten wordt een werkveld ontwikkeld waarin we focus geven aan en ruimte maken voor het onbekende ipv vanuit idee, hoofd en concept te werken. Het laten ontstaan en eerlijk zijn met wat er is in het werkelijke hier en nu, schept een transparante overgave waarin kwetsbaarheid en gevoeligheid een kracht wordt, en ruimte maakt voor echte spelers vrijheid en authenticiteit en verbintenis met de eigen creatieve bron.
Na de drie jaar heeft de makende speler/ student een onuitputtelijke bron gevonden waar vanuit hij of zij authentieke materiaal kan halen. Hij of zij is in staat om zijn stem in te zetten in zijn werkzaamheden als speler en maker en kent de kracht van het associatieve, verbonden, directe, authentieke en de eerlijke taal van het intuïtieve veld. Zijn stem is een verlenging van haar of zijn lichaam en dus instrument om mee en vanuit te spelen en maken. Hij of zij kan emotionele verbinding maken met zijn stem en dat transparant communiceren.
De makende speler is in staat om te improviseren en hier binnen intelligente keuzes te maken die theatrale waarde hebben.
Kernwoorden: luisteren, verbinden, stroom, loslaten, geloofwaardig, intuïtie, niet in hoofd zitten, spel plezier, incasseren, intrinsiek, speels, jezelf kunnen verrassen, toelaten, aanwezigheid, gebruik wat er is, transparantie, communicatie, ruimte, bereik, trilling, resonans, werken met ogen dicht, overgave, associatief, poëtisch, transformatie, schakelen, spontaniteit, kwetsbaarheid, kracht, kernachtig, balans, niet weten, creatieve bron, het onbekende, zintuiglijk, ontspanning, in je energie, ruimte vanbinnen

Concrete leerdoelen
De student:
1.    is bekend en ontspannen geraakt met zijn eigen stem, als een verlenging van zijn fysieke taal, en is niet bang om die in te zetten in zijn makende spelerschap
2.    De student is in staat om vanuit zijn stem tot spel en materiaal te komen.
3.    De makende speler heeft een creatieve bron gevonden waaruit teksten, scenes, bewegings materiaal, liederen etc kan ontstaan.
4.    heeft een zintuiglijk gevoelig verbonden spelen ontwikkeld waarin de stem verbonden is met lichaam, verbeelding en het Nu.
5.    de student heeft geleerd neutraal luisteren naar klank, stem, energie en dynamiek, en ontdekt en ontwikkelt door de oordeelloosheid innerlijke vrijheid in stem, spel en makerschap.
6.    heeft een vakmanschap en zekerheid ontwikkeld in improvisatie en componeren in het moment.
7.    heeft verbinding met zijn eigen intuïtie gevonden en kan het vertalen in authentiek en eigen theatraliteit.
8.    Hij of zij kan transparant het publiek mee nemen in zijn of haar innerlijke reis in de verbeelding en belevings wereld door middel van zijn stem.
9.    Heeft een natuurlijk spel en muzikaliteit ontwikkelt en heeft duidelijk een eigen signatuur daarin.

Het traject:
Eerste jaar - eerste semester
De student is bekend geraakt met de werkvorm, en door de herhaling van opdracht begint de ruimte te ontstaan om geconcentreerd eigen klank en stem te beleven en ervaren. Hij leert nuances, en energie verandering in de stem te herkennen en benoemen. Hij hoort en voelt ook duidelijk het verschil wanneer de concentratie volledig is, of er nog denken in de weg zit. De stem kan zichzelf horen en herontdekken voorbij eerder opgedane concepten en ideeën van hoe het ‘hoort’.
Tweede semester
De stem kwaliteit en bereik is duidelijk gegroeid en de student heeft zichzelf verrast in eigen vermogen voorbij idee. Hij of zij is in staat om lichaam en stem te verbinden. Beweging komt organisch en het stroomt geloofwaardig en natuurlijk. Er is vrijheid in spel en de verbeelding brengt taal met zich mee.
De student toont eigenheid in de improvisaties en communiceert transparant vanuit de verbeelding en zintuiglijke waarneming in het nu. De student kan goed vakmatig balanceren tussen zijn of haar binnenwereld en het publiek/ de buitenwereld. Hij kan intuïtief onderscheiden waar de balans zit tussen denken, voelen, emoties, verbeelding, drift en deze met mate verbinden en theatraal gebruiken tot communicatie. De stroom is daarin essentieel. Hij of zij voelt wanneer de emotie te veel de overhand dreigt te nemen, en kan deze integreren/ doorlaten stromen/ theatraal vertalen. Maar ook wanneer de emoties te veel ontweken wordt, en er geen emotionele verbinding is.

Werkvorm(en)
Improvisatie. Solo, duet, groep. Herhaling van vrije opdracht, waardoor er verdieping komt in eigenheid en verbinding.
Stem training. Observatie/ analyse. Werk presentaties om aan publiek/ projecteren van geluid te werken. Werken met muzikanten. Verschillende ruimten. Werk presentatie. Opnemen en terugluisteren. Improviseren vanuit bestaande teksten.

Studiemateriaal
Bestaande teksten als improvisatie materiaal. Muziek van kunstenaars die een authentieke en theatrale ingang hebben tot werken. Vakliteratuur over stem/ luisteren.

Wijze van toetsing
Evaluatie/beoordeling en feedback n.a.v. permanente feedback en aanwijzingen (op de vloer). Evaluatie/beoordeling n.a.v. uitvoering presentatie(s).

Beoordelingscriteria
 I: 1 tm 6   II: 1-2-4-5-6    III: 1 tm 5    IV: 1-2-3   VI: 2-5    VII: 1-2-5


Delen