Docent: Maurice Bogaert
Periode: 2de semester:
Duur: 3 weken x 12,5 week
Studiebelasting:  37,5 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.   VII - Vermogen tot samenwerken.

Een korte beschrijving van de inhoud van de lessen
Samen met regie 1. Workshop over kunst, de publieke ruimte en kunst in de publieke ruimte
Doel van de workshop is een eerste kennismaking met de openbare ruimte als een plek voor het maken en presenteren van werk.
Workshop bestaat uit het definiëren van de begrippen openbare ruimte of de publieke ruimte, de private ruimte, de semipublieke ruimte en het internet als openbare ruimte.
Tijdens de workshop zullen we uiteenlopend het werk van architecten en stedenbouwkundige, beeldhouwers, fotografen en theatermakers bekijken en bespreken. Een deel van de workshop is ingericht voor veldwerk, het verkennen van het terrein; de stad, de IKEA en het museum.
De studenten werken aan twee verschillende praktische opdrachten. Studenten houden in de periode van de workshop een foto blog bij en ontwikkelen daarnaast plan voor een werk, een performance of interventie in de openbare ruimte. De student leert eigen fascinaties, ideeën en artistieke visies herkennen en benoemen. De student leert eigen fascinaties, ideeën te vertalen naar eigenwerk. De student leert zijn of haar eigen artistieke ontwikkeling te organiseren, nieuwsgierigheid aan te wakkeren en te voeden.

Beknopt overzicht van het programma
Week 1
1/3        Definities en voorbeelden
Thema’s die aan de orde komen:

  • De fysieke openbare ruimte
  • Geschiedenis van het gebruik van de openbare ruimte: stoa, middeleeuwse passie spelen, the commons, de winkelgalerij, en de shoppingmall
  • Straat fotografie; Van Ed van der Elsken tot Anouk Kruithof
  • PAPA participating artists press agency (Lino Hellings)

Start opdracht: fotoblog en veldwerk; Wild walks

2/3        De semi openbare ruimte

  • Thema’s die aan de orde komen:
  • De privatisering van de openbare ruimte
  • Eigen werk studenten en bijdrage foto blog        

Excursie IKEA

3/3         Excursie Stedelijk museum         
Thema’s die aan de orde komen:

  • Het museum als (semi openbare ruimte)
  • Straat fotografie, enscenering en (schijnbare) toevalligheid
  • Jeff Wall en Anouk Kruithof

Week 2
1/4        Internet als openbare ruimte
Onderwerpen die aan de orde komen:

  • TV als medium; Chris Burden en Wim T Schippers.
  • The internet of things, Snowden, NSA, Bits of Freedom,
  • Hippies from Hell (Ine Pope) en het ontstaan  van XS4All

Opdracht en bijdrage fotoblog

2/4        Praktische opdracht
Opdracht en bijdrage fotoblog
Onderwerpen die aan de orde komen:

  • Activisme, kunst en de openbare ruimte

Presentatie eerste ideeën aan de groep

3/4        Uitwerken plannen en samen programma maken voor de presentatie

4/4        Presentaties

Werkvormen/ werkwijze
De bijeenkomsten bestaan uit hoorcolleges (2/5), excursies (2/5) en een tweetal praktische opdrachten (1/5)
Bijdrage fotoblog: Elke student draagt in de periode van de workshop bij, aan een gezamenlijk fotoblog met foto’s van en over de openbare ruimte. Dat kunnen foto’s  van alle stickers en advertenties zijn, scheve paaltjes of oude omaatjes.
Opdracht:  Maak, bedenk, initieer een interventie in de openbare ruimte
Verzin, maak, initieer een interventie in de openbare ruimte die het gedrag van de mensen beïnvloed, die de voorbijgangers anders laat kijken naar hun omgeving, die ze over laat steken naar de ander kant van de straat, een interventie die de mensen laat dansen.

Leerdoelen
Wat moet een student op het einde van de lessenserie kunnen:
1.    Van de student wordt een actieve werkhouding verwacht. De student neemt deel aan discussies & gesprekken en voert de opdrachten naar behoren uit.
2.    Er wordt van de student verwacht dat hij of zij zich de behandelde stof eigen kan maken en zijn of haar eigen visie aan de stof kan verbinden.

Wijze van toetsing
De toetsing vindt plaats aan de hand van een presentatie van de interventie of performance in de openbare ruime of de documentatie er van al gelang de aard van het werk.

Beoordelingscriteria
I: 1-2-6     II: 4-6    III: 1-2-3-4-5    IV: 2    VI: 2-3-5     VII: 5

Delen