Docent: Maurice Bogaert
Periode: 1ste semester  
Duur: 2 weken x 11 uur
Studiebelasting: 22 contacturen
 
Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.   VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Introductie kunstgeschiedenis 19de en 20ste eeuw
In de lessen ligt de nadruk op de ontwikkeling van de (westerse) beeldende kunst in de 19de en 20ste eeuw. Onderwerpen variëren van schilder- en beeldhouwkunst tot architectuur, en van fotografie en nieuwe media tot performance kunst. De focus van de lessen ligt op het enthousiasmeren, het kennis maken met en het leren kijken naar beeldende kunst. In de lessen wordt steeds nadrukkelijk de relatie tussen de geschiedenis en het heden benoemd. Zes bijeenkomsten over kunst, het kunstwerk en de kunstenaar. Zes bijeenkomsten over de kunst in relatie tot het publiek en de maatschappij. Als afsluitende opdracht schrijven de studenten hun eigen manifest.
 1 Art:  Over traditie, inspiratie en memes.
Een korte introductie in de westerse kunstgeschiedenis.  
Over hoe het kunstbegrip is veranderd de afgelopen eeuwen, van het heden terug naar de klassieken en anders om. En over hoe kunst altijd een product van een bepaalde tijd en specifieke context is. Over tradities & vernieuwing, over inspiratie & verzet en memes. De meme als eenheid die culturele evolutie wilde aanduiden, analoog aan het gen bij de biologische evolutie.
Studenten lezen vooraf een aantal hoofdstukken uit The Paplagi  (Speeches by Tuiavii of Tiavea  Collected by E. Scheurmann)  
Studenten geven een korte presentatie over een kunstwerk dat zij inspirerend vinden en waarom.
2 The Artist part I  
Wat is een kunstenaar en hoe is het idee van wat een kunstenaar is door de eeuwen heen veranderd. Van ambachtsman bij de Grieken tot homo universalis in de Renaissance. Van Hofschilder tot criticaster in de 19de eeuwe. Over de Salon des Refuses  en het Futuristisch Manifest.  
Bezoek aan Arti et Amicitiae en W139 als voorbeelden van twee heel verschillende manieren waarop kunstenaars zichzelf organiseren. Studenten lezen het Futuristisch Manifest van Marinetti
 3 The Artist part II
Over de zoektocht naar nieuwe vormen, nieuwe genres en een nieuw kunstenaarschap. Vanaf het Futurisme tot nu.  Studenten lezen een aantal verschillende artists statements en manifesten
4 Performance kunst: Hello Audience
Geschiedenis van de performance kunst vanaf het Futurisme en de DADA.
Over Action painting, Happenings Performance kunst, Body Art.
5 Kunst en Engagement
Kunstenaars op de barricaden. Van Goya, Gericault, Courbet & het realisme van de 19de eeuw tot avantgarde in de 20ste eeuw.  Kunst en activisme nu, over het werk van de Yes Man, Gil&Moti, Tinkabell  
6 Presentatie
Studenten presenteren, in duo’s hun manifest
 
Concrete leerdoelen
De student:
1.    leert stijlen en stromingen te herkennen en te plaatsen in hun historische en maatschappelijke context.
2.    ontwikkelt een eigen visie en smaak en leert deze benoemen.
3.    leert de relatie te leggen tussen historische stromingen en het heden.
4.    leert eigen fascinaties, ideeën en artistieke visies herkennen en benoemen.
5.    leert zijn of haar eigen visie verbinden aan de voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, zowel aan historische voorbeelden als aan voorbeelden uit de hedendaagse beeldende kunst.
6.    leert zijn of haar eigen artistieke ontwikkeling te organiseren, nieuwsgierigheid aan te wakkeren en en te voeden.

Werkvorm(en)
In de lessenserie wordt gebruikgemaakt van verschillende werkvormen zoals lees en schrijf opdrachten, college en excursies.

Studiemateriaal  
Studenten lezen (passages uit) de volgende publicaties:
The Paplagi (Speeches by Tuiavii of Tiavea. Collected by E. Scheurmann), 1926
100 Artists' Manifestos From the Futurists to the Stuckists Alex Danchev (Edited by), 2011
Daarnaast maken we gebruik van voorbeelden uit de actualiteit en (van mijn persoonlijke beeldarchief)

Wijze van toetsing  
De studenten schrijven, in duo’s, een manifest van een fictieve kunstenaar waarin zij persoonlijke fascinaties in de kunst en maatschappijvisie met elkaar verbinden. De lessenserie wordt afgesloten met een klassikale, mondelinge presentatie en eveneens klassikale feedback sessie.

Beoordelingscriteria
I: 1-6     II: 6    III: 1-2-3-4-5    IV: 2   VI: 2-3-5     VII: 5

Delen