Docent: Marjan Linnenbank
Periode: 1ste semester en 2de semester
Duur: 13 weken x 3 uur en 11 weken x 3 uur
Studiebelasting: 72 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.   VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van de techniek en de muzikaliteit, waarbij het ontdekken, het verbreden, het verdiepen en het onderzoeken centraal staan.
In de techniek wordt er gewerkt aan : Ademplaatsing/-beheersing/-dosering – Articulatie –
Vrije klank/klankplaatsing - Bewust gebruik registers - Stem en klank kwaliteit en Fysiek bewustzijn.
Voor de Muzikaliteit wordt er gewerkt aan: Ritmische oefeningen - Zingen van canons en meerstemmige liederen - Oefeningen in toonovername - Zangimprovisaties (vrij, over een schema, individueel en in groepsverband) - Training muzikaal gehoor dmv (inzing) oefeningen en luister oefeningen –  ‘Instant Composing’ oefening (student maakt ter plekke een drie-stemmig zangstuk voor mede studenten en dirigeert dit) - Zingen van een a-capella solo-lied.
Stapsgewijs wordt er gewerkt aan:
Ontdekken van:
* Latent aanwezige kwaliteiten (muzikaal en zangtechnisch)
* Zingen is leuk, niet eng en iedereen kan het
* Vertrouwen hebben in eigen kunnen op zanggebied
* Eigen klankkleur ongekunstelde zangstem
* Theatrale zeggingskracht van de zangstem
Verbreden van:
* Muzikale blikveld dmv luisteren naar stemgebruik in andere culturen
* Eigen klankscala dmv het zingen van liederen uit andere culturen
* Eigen muzikale interesse dmv luisteren naar, en zingen van muziek van diverse muziekstijlen (pop, klassiek, jazz, wereldmuziek)
Verdiepen van:
* Inzicht krijgen in de werking van het eigen steminstrument
* Zang gaan zien als vorm van vertellen/spelen
* Relaties leggen tussen het vak zang en andere disciplines
* Bewust en verantwoord omgaan met eigen steminstrument (oa door gebruik van de Lax Vox methode)
Onderzoeken van:
* Eigen stem mogelijkheden en kwaliteiten; wat zou ik graag willen kunnen, waar loop ik tegenaan en hoe kan ik dit verbeteren?
* Eigen muzikaliteit; hoe kan ik een bestaand lied op geheel eigen wijze muzikaal vormgeven en interpreteren?

Concrete leerdoelen
De student:
1.    zingt met gebruik van een goede ademtechniek
2.    zingt met een goede articulatie en gebruik van resonantie ruimtes
3.    kan een vrije klank produceren zonder onnodige spanningen
4.    is bekend met het gebruik van verschillende registers
5.    is zich bewust van zijn fysieke houding
6.    is in staat een a-capella solo-lied te zingen
7.    is in staat een partij in een meerstemmig lied te zingen
8.    kan al improviserend een tegen-melodie verzinnen over een eenvoudig lied
9.    is in staat de theatrale zeggingskracht van de zangstem te laten horen door te spelen met kleur, emotie en timing.
10.    laat horen vertrouwd te zijn met eigen zangstem
11.    laat ontwikkeling horen tov zangniveau bij aanvang van het leerjaar
12. heeft enige kennis van de anatomie en het functioneren van het menselijk strottenhoofd.

Werkvorm(en)
* Klassikale lessen - Individuele lessen (1 op 1) - 1x per jaar een luisterles
* Zelfstudie, zelftraining en zelf onderzoek
* Groeps- en individuele opdrachten en solo en groepsimprovisaties
* Wekelijkse training van de stem
* Instructie en theorielessen
* 1x per jaar presentatie van solo lied (a-capella) voor publiek
* uitvoeren van opdrachten tijdens de les individueel of in groepsverband

Studiemateriaal
* Methode: Estill Voice Training System (EVTS) by Jo Estill  
* Methode: Complete Vocal Technique (CVT) by Cathrine Sadolin
* Speciale tube’s voor de Lax Vox methode (bubbelen in een flesje) - * Rietjes
* Schaalmodel van het menselijk strottenhoofd - *Handpop
* Strechbanden - * Skippybal en/of balance board
* Fysieke bewegingen ter ondersteuning van de zangtechniek
* Bladmuziek of teksten van de in te studeren zangstukken - * Piano - * Geluidskar

Wijze van toetsing
Evaluatie, beoordeling en feedback n.a.v. permanente feedback en aanwijzingen tijdens de lessen. Evaluatie, beoordeling en feedback n.a.v. uitvoering en ontwikkelingsproces van het zelfonderzoek naar de expressie mogelijkheden van de stem tijdens het zingen van een a-capella solo lied. Beoordeling van het tonen van voldoende ontwikkeling t.o.v. niveau bij aanvang van het leerjaar

Beoordelingscriteria
I: 1     II: 1-5    III: 3    IV: 2-3    VI: 2-5     VII: 5

Opmerkingen
In de lessen zang wordt regelmatig verwezen naar de lessen Chikung en Yoga ivm fysieke basishouding.


Delen