Na de propedeuse oefening wordt beslist of de student door mag naar het tweede jaar en dus zijn propedeuse behaalt.

Periode
Week 21 t/m 26, zes weken, de middagen

Studiebelasting

  • lessen Chris Nietvelt: 40 contacturen, verdeeld over een aantal weken in het 2e semester ter voorbereiding op de propedeuse etude
  • begeleiding regie: 12 contacturen per week
  • begeleiding geluid: 12 contacturen per week
  • begeleiding vormgeving: 12 contacturen per week
  • daarnaast gemiddeld 25 uur zelfstudie per week

Bijdrage aan de competenties
Creatie, ambacht, ontwikkeling, samenwerken, reflectie, communicatie

Inhoud
De opdracht is de scene uit Antigone van Annouilh tussen Kreon en Antigone te ensceneren. Alle eerstejaars werken aan deze scene, ze krijgen van Chris Nietvelt (actrice bij Toneelgroep Amsterdam) taalgevoeligheid en tekstanalyse gebaseerd op deze tekst. Met hun coach verdiepen ze zich in de dramaturgie en ontwikkelen ze een persoonlijke aanpak van de scene: wat is de kerngedachte, waar ligt de noodzaak om deze tekst te regisseren, waarom zou deze scene door jou op het toneel gebracht moeten worden, wat is je focus,
hoe ga je dit doen, met welke kernzin ga je naar je scenograaf, hoe verloopt het gesprek met je scenograaf, wanneer blijft je vraag aan hem open voor creatie en is die tegelijkertijd zeer gericht?
Er wordt een alumnus scenografie op dit blok gezet, iemand met wat ervaring maar die ook nog steeds oefent in het gesprek met de regisseur. De coach houdt ook dit gesprek in de gaten, volgt, leidt waar nodig.
 
Leerdoelen
De student:

  1. maakt met een opgelegde tekst persoonlijk toneel met een originele vormentaal die aan de kerngedachte van de student is ontsproten.
  2. laat zien dat hij inzicht heeft in de vorm die een regie-taal afdwingt

Werkvormen
De propedeuse-oefening bestaat uit een scene maken, met daarbinnen verschillende onderdelen/ ingrediënten. Naast de regie-coach is ook een coach geluid met de studenten aan het werk. Deze coach begeleidt de studenten vanuit zijn expertise als componist en geluidsontwerper.

Inhoud geluid
Wat is geluid in een voorstelling? We beperken ons uitdrukkelijk niet tot muziek, maar richten ons op alles wat er te horen is op de scène. Hoe klinkt een tekst? In welke zaal of situatie sta je en hoe klinkt die? Hoe geven het geluidsontwerp en de muziek betekenis aan een scène en hoe verhouden de spelers zich daartoe? Geluid hoort fundamenteel bij theater en nadenken over geluid is dan ook altijd relevant. Als theatermaker is het vormgeven van de mise en scène van geluid daarom een wezenlijk onderdeel van het vak.
 
Leerdoelen geluid
De student:

  1. ontwikkelt een gevoeligheid voor de auditieve omgeving
  2. kan nadenken over geluid
  3. heeft tools ontwikkeld om deze kennis in een conceptuele en artistieke praktijk te kunnen gebruiken en in te zetten.

Wijze van toetsing
Beoordeling van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties
 
 

Delen