Een samenwerking met de opleiding Scenografie en met de acteursopleiding ATKA

Periode
week 44, 45, 46, 47, 48, 49 en 51 (zie appendix) na de herfstvakantie

Studiebelasting
Zeven middagen: 12 uur contacturen, 16 uur zelfstudie per week
 
Bijdrage aan de competenties
Creatie (1 t/m 6), ambacht (1 t/m 5) en samenwerken (1 t/m5)

Inhoud
De student krijgt een opgelegde tekst b.v. Stallerhof of bv. Boeren sterven van Franz Xavier Kroetz. Deze workshop vindt plaats in samenwerking met de opleiding Scenografie. Studenten van beide opleidingen vormen een creatief duo. Ze worden door dramaturge en docent Rezy Schumacher begeleid in de analyse van de theatertekst. Er wordt samen met scenografen, regisseurs en acteurs gelezen en dramaturgisch geduid. De student regie maakt vervolgens een keuze voor een scene of hij maakt een montage van scenes. Vervolgens wordt door de coach voor de regie opleiding gepolst naar de kerngedachte en wordt er gecoacht volgens de stappen van de competenties Creatie en Ambacht. de regisseur repeteert met zijn acteurs naar een presentatie toe.
Ook de opleiding scenografie zet een begeleider in. Deze samenwerking tussen de twee disciplines regie en scenografie maakt de regisseur voor een eerste keer wakker voor de dialoog met dit andere departement: hoe samen tot creatie komen.
 
Leerdoelen
De student:

  1. kan een theatertekst analyseren
  2. begrijpt de dramaturgische noties van deze tekst
  3. maakt een scene of een montage van scenes vanuit een kerngedachte op basis van de vorige leerdoelen
  4. kan met acteurs een wijze van repetitie ontwikkelen
  5. kan samenwerken met een scenograaf om tot een vormgegeven scene te komen

Werkvormen
De studenten bouwen in Frascati een aantal van de maquettes uit tot werkelijkheid (naarmate van het mogelijke). Onder begeleiding van de regie-coach en de scenografie-coach worden verschillende vormexperimenten, ook in licht en geluid en in regie toegepast en uitgetest samen met de acteurs. Dit in sessies per gepresenteerde voorstelling zoals eerder hierboven beschreven in dezelfde groepjes van vormgever, regisseur en hun acteurs.

Wijze van toetsing

  1. een presentatie van de vorm door de scenografen aan de hand van een maquette
  2. een presentatie van het gemaakte met de acteurs in een voorstelling
  3. een evaluatie met de drie opleidingen en hun artistiek leiders
  4. een evaluatie met de coach regie: een op een met de student

Beoordelingscriteria
Beoordeling van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties.

Appendix
De studenten bouwen in Frascati een aantal van de maquettes uit tot werkelijkheid(naarmate van het mogelijke). Onder begeleiding van de regie-coach en de scenografie-coach worden verschillende vormexperimenten, ook in licht en geluid en in regie toegepast en uitgetest samen met de acteurs, dit in sessies per gepresenteerde voorstelling zoals eerder hierboven beschreven in dezelfde groepjes van vormgever, regisseur en hun acteurs.
 

Delen