Periode
week 21 t/m 25, vijf weken, de middagen

Studiebelasting
14 contacturen en 10 uur zelfstudie per week

Bijdrage aan de competenties
Creatie, ambacht, reflectie, ontwikkeling, samenwerken, communicatie
 
Inhoud
Podiumkunst en wetenschap zijn, op het eerste oog, niet bepaald twee ‘kunsten’ die veel met elkaar te maken hebben. En toch zijn er naast hun onderlinge verschillen ook overeenkomsten. En vooral veel wederzijdse inspiratiebronnen. Eens te meer wanneer we beide vakgebieden bekijken vanuit het perspectief van het experiment: “een volgens plan uitgevoerde proef om tot nieuwe kennis te komen, of om een theorie te toetsen”. Inclusief het uitdagende inzicht dat er, op kwantum niveau, geen enkele waarneming kan worden gedaan zonder dat het waargenomen verschijnsel wordt beïnvloed. Wat ons bij interactiviteit brengt.
 
Leerdoelen
De student:

  1. onderzoekt de voornaamste kenmerken van een wetenschappelijk experiment
  2. bezoekt en analyseert enkele internationaal vooraanstaande voorbeelden.
  3. vertaalt op basis daarvan zijn/haar bevindingen naar een theatraal experiment.

Trefwoorden

  1. verbeelding van het onzichtbare,
  2. de innerlijke ervaring uiterlijk maken,
  3. interactiviteit, 'tastbaar denken'.

Werkvormen
Werksessies met onderzoek naar experimenten, en het zelf ontwerpen van theatraal experiment

Wijze van toetsing

  • een presentatie voor publiek, kan op meerdere momenten
  • evaluatie met de artistiek leiders van de drie opleidingen, Marloeke van der Vlugt en Jan van den Berg en de studenten van de drie opleidingen.
  • Marloeke en Jan evalueren de regie-studenten in gesprekken een op een.


Beoordelingscriteria
Beoordeling van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties
 
Context
Dit een samenwerkingsproject met studenten Scenografie en Design &Technologie. Met de hoop dat hier eventueel partners/creatieve cellen voor een langere tijd uit kunnen groeien met oog op afstuderen en daarna.
 

Delen