Periode
Week 8 t/m 11 vier weken, volle dagen + een aantal voorbereidende lessen verspreid over het gehele semester (wordt al aan het begin van het schooljaar in gang gezet: op de maandagen zijn er lessen over de geschiedenis van Opera en gaandeweg zijn de lessen meer toegespitst op de concepten die ontstaan).

Studiebelasting
Aantal voorbereidende lessen: 15 contacturen + 3 uur contact en 30 uur zelfstudie per week.

Bijdrage aan de competenties
Creatie, ambacht, reflectie, ontwikkeling, samenwerken, communicatie
 
Inhoud
Dit onderdeel van OFF is in de eerste plaats een laboratorium. Er is geen plek op de wereld waar studenten in zo'n vroeg stadium van hun studie en carrière de kans krijgen te ervaren wat het is om een opera te maken. Belangrijke eigenschap van een laboratorium is dat het proces op de eerste plaats staat en niet het resultaat. De ontwikkeling van de kwaliteit van de communicatie tussen de verschillende disciplines, die veel meer aandacht verdiend binnen het kunstvakonderwijs, komt hierin aan bod en is binnen OFF een belangrijk aandachtspunt.
 
Leerdoelen
De student:

  1. maakt in een relatief beperkte tijd zijn eerste opera.
  2. werkt met verschillende disciplines tegelijkertijd
  3. leert wat dit samenwerken betekent voor de communicatie

Werkvormen
Samenwerkingsproject met verschillende opleidingen (de operaatjes worden from scratch ontwikkeld): conservatoria, schrijvers-opleidingen, dramaturgie-opleidingen, onze scenografie-opleiding. Er zijn veel coaches op het project, Regie zorgt voor een coach bij aanvang van het schooljaar, waar het project wordt uitgezet en geïnitieerd. Deze coach geeft lessen aan de studenten Scenografie en Regie wat opera in de 21ste eeuw kan betekenen en groeit uit tot coach van de regisseurs toegespitst op hun werk op de vloer.

Wijze van toetsing

  1. presentaties georganiseerd door Off Festival voor publiek
  2. evaluatie met Anthony Heidweiler en de coach voor de regisseurs
  3. algemene indruk van Steven Van Watermeulen
  4. evaluatie met Anthony Heidweiler en de studenten: een op een

Beoordelingscriteria
Beoordeling van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties

 

Delen