Periode
week 10 t/m 17, acht weken, de middagen

Studiebelasting
15 contacturen en 25 zelfstudie uren per week

Bijdrage aan de competenties
Creatie, ambacht, reflectie, ontwikkeling, samenwerken, communicatie
 
Inhoud
De student wordt voor het eerst echt geconfronteerd met 'De Grote Zaal' in een samenwerking met tekst, scenograaf, lichtontwerper en acteurs. Doel is vijftig minuten Kane of Buchner in de grote zaal van de academie in samenwerking met ATKA-studenten. Er kan voltijds gerepeteerd worden.
 
In dit maakblok komen de verschillende lijnen die zijn uitgezet tijdens het curriculum samen. Vanuit een inhoud via de kerngedachte naar een vorm zoeken in samenwerking met een creatief team: scenograaf, geluid, lichtontwerper en de overdracht daarvan in de repetitie met de acteurs met het oog op de best mogelijke voorstelling.
Wat de grote zaal typisch maakt is dat het decorontwerp in de meeste gevallen op voorhand gemaakt wordt, dus er moet een ontwerp liggen waar het team, als het er staat, mee uit de voeten kan en dat het klopt met het concept en de inhoud.

Coaches zijn: dramaturg, die helpt regisseur en zijn acteurs bij tekstanalyse; er wordt samengewerkt met een alumnus scenografie.
Het gesprek tussen de regisseur en de scenograaf wordt gecoacht door een oude rot in het vak, vaak Marcel Smalgemijer. De regie student wordt gecoacht door een regisseur, op kerngedachte en conceptontwikkeling, die ook de repetities op de vloer volgt.
Dit maakblok is de eerste voorbereiding op de voorziene afstudeervoorstelling in de grote zaal in het vierde jaar, die ook voor de theaterzaal van de academie zal worden geproduceerd.

Leerdoelen
De student,

  1. kan werken voor en in de grote zaal
  2. weet wat werken in de grote zaal betekent: voor regisseren, produceren, ontwerpen en belichtingen van de voorstelling
  3. leert aan den lijve wat veiligheid is in de grote zaal

Toetswijze
presentaties (ongeveer 50 min er voorstelling) waarschijnlijk drie avonden voor publiek in de grote theaterzaal,
evaluatie meteen na de eerste voorstellingen samen met coach, scenograaf, ATKA studenten, regisseurs en Steven Van Watermeulen een eerste impressies,
evaluatie uitgebreider over de geleverde prestatie en het werkproces, in groep maar ook per student met de coaches.

Werkvorm
Voorbereiden en werken aan voorstelling in de grote zaal

Beoordeling/ beoordelingscriteria
Evaluatie van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties
 

Delen