Periode
Week 4 t/m 8, vijf weken, de middagen
 
Studiebelasting
12 contacturen en 20 zelfstudie uren per week 

Bijdrage aan de competenties
Creatie, ambacht, reflectie, ontwikkeling, samenwerken, communicatie

Inhoud
Gezamenlijke workshop voor de 3ejaars studenten Scenografie, Regie en Design & Technologie op basis van onderstaande thema’s:
 
Het Manifest
‘… Een manifest of handvest is een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave van de stand- en-of uitgangspunten van een mens of een groep.’... ‘Een Manifest is een openbare verklaring van een partij, een politieke persoon, filosofie,’ … ‘Een manifest is een tekst waarin kort en duidelijk de opvattingen van een organisatie staan.’…‘Manifest als bijvoeglijk naamwoord: duidelijk, onmiskenbaar, overduidelijk… .’
 
De Mythe
Een mythe (Grieks: mythos, μυθος) is een verhaal waarin handelingen en gebeurtenissen beschreven worden uit een onbepaald verleden, waarin vaak goden, vreemde wezens of helden centraal staan. Een mythe bevat vaak waarheden die leerzaam en instructief zijn voor de mensen binnen de gemeenschap waarin deze mythe wordt overgeleverd. Aan mythen werden en worden nog steeds geloof gehecht; ze liggen ten grondslag aan vele religies en rituelen. Ook worden ze ingezet om sociale fenomenen te 'verklaren' en rechtvaardigen. Mythen maken deel uit van een samenleving.
 
Alle culturen hebben in de loop der tijd hun eigen mythen ontwikkeld, die bestaan uit verhalen over hun geschiedenis, hun religieuze culten, hun helden en heersers, maar ook hun visie op de kosmos en de plaats van de mens daarin. Mythen hebben een sterk symbolisch karakter en een allegorische vorm om waarheden weer te geven. Symboliek en allegorie hebben als voordeel dat ze minder aanstootgevend en tevens goed te onthouden zijn. Mythen maken aanschouwelijk wat anders niet meteen aanschouwelijk is.
 
Een belangrijk aspect van een mythe is het (vanuit modern, westers perspectief) niet-werkelijke of bovennatuurlijke karakter ervan. Magie, wonderbaarlijke gebeurtenissen, goden, halfgoden, fantastische wezens en niet-bestaande plaatsen kenmerken elke mythologie. Dat een bepaalde mythe veel en langdurig voorkomt in een bepaalde cultuur zegt niet in de eerste plaats iets over de waarheid van de voorstellingen of gebeurtenissen. Het zegt vooral iets over het nut ervan en de mate waarin men de mythe nodig heeft in de aanvaarding van het dagelijkse leven.
 
De mythe laat verder een (denk-/belevings)wereld zien waarin heel veel mogelijk is, zonder dit te binden aan een bepaalde tijd of plaats. Vaak zijn mythen min of meer tijdloos, dat wil zeggen dat hun plaats in het verleden (of de toekomst) onbepaald is. Hun lokalisering is niet helder, al kunnen gebeurtenissen bijvoorbeeld wel plaatsvinden in een bij name genoemd tijdperk. 
 
Melancholie
Melancholie of weemoed is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het heden, het verleden of een onvervuld verlangen. Melancholie kan zonder reden voorkomen. Melancholie wordt wel eens geassocieerd met the Blues en de Fado, het droevige Portugese levenslied, de cafard van een eenzame dronkenlap op een terras, de tranen van Eline Vere, een dromerige blik op een midzomerzonsondergang, de mijmeringen van Wim Sonneveld in het lied Het dorp…
Kortom melancholie is vooral gekend om haar romantische sentimenten.
 
Toch is de term binnen de geschiedenis veel dubbelzinniger. Melancholie heeft sinds de antieke tijd een hele tocht afgelegd. Het is enerzijds de tol die we betalen omdat we (te) veel weten (over onszelf) of ons bewust zijn dat we aan de grenzen van ons kunnen en kennen zijn gekomen. De melancholicus wordt vaak pessimisme, gemis aan moed en ethische lafheid verweten. Melancholie bezit tevens het vermogen om mensen met elkaar te intens te verbinden.
 
Kun je dankzij melancholie ook creërende kracht vinden?  Kun je, dankzij het aanvaarden of omarmen van droefgeestige gevoelens, je eigenlijk weer beter voelen?
Wat zijn definities van melancholie gebaseerd op niet wetenschappelijke bronnen en eigen inzichten?
 
Leerdoelen: opdrachtbeschrijving
De student:

  1. Onderzoekt met groepsleden wat melancholie voor jou/julie en/of jullie omgeving betekent? Wat is hierin essentieel? Wat zijn hierin belangrijke deugden, waarden, overtuigingen, …?
  2. Creëert een mythe die gebaseerd is op jouw visie op melancholie.
  3. Bedenkt een duidelijk vorm om haar/zijn mythe te delen met een publiek. Dit kan een theatervoorstelling, een installatie, een choreografie, muziektheater, een performance, … zijn.
  4. houd er rekening mee dat minstens 50 toeschouwers tegelijkertijd dit ‘stuk’ moeten kunnen beleven.
  5. zorgt er voor dat de vorm en inhoud van haar/zijn Mythologisch Manifest van de Melancholie één zijn. Ze dienen onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn en zullen elkaar versterken. 
  6. zorgt er voor dat de toeschouwer niet onverschillig kan blijven voor het Mythologisch Manifest van de Melancholie.


Voorwaarden/uitgangspunten productie/stuk

  • Het ‘stuk’ moet uitgevoerd worden door een oneven aantal acteurs, personages, dansers, muzikanten, stemmen of performers, …
  • Duur: +/- 15 minuten.
  • Maak gebruik van oude muziek. 
  • Geef ‘het stuk’ een naam

 
Toetswijze
presentaties, waarschijnlijk drie voorstellingen voor publiek in de grote theaterzaal,
evaluatie meteen na de eerste voorstelling samen met coach, scenografen, D&T-ers, regisseurs en de AL's: de eerste impressies
evaluatie uitgebreider over de geleverde prestatie en het werkproces, in groep.

Beoordelingscriteria
Evaluatie van het eindresultaat en het proces van totstandkoming op basis van de competenties

 

Delen