Jaar 2 montage - de mens in ruimte en tijd

De persoonlijke groei van de student wordt verder ontwikkeld en zowel zijn/haar beeldende, vakmatige als samenwerkende kwaliteiten krijgen aandacht via het thema ‘mens, ruimte en tijd’ en via de verkenning van ‘filosofie van de kunst’.

Aan de leerdoelen van het vorige jaar wordt opnieuw aandacht besteed (ontwerpen voor theater en ontwerpend tekenen/schilderen) maar hier worden in jaar twee de leerdoelen van ruimtelijke vormgeving en productieaspecten aan toegevoegd, zodat de diverse elementen die verkend zijn in jaar één worden samengebracht.
Waar in het eerste jaar het onderwijs en de projecten vooral plaats vinden binnen de eigen opleiding wordt in het tweede jaar ook regelmatig samengewerkt met studenten van andere opleidingen binnen de AHK. Er is intenser contact via het project ontwerpen voor de grote zaal waarin de studenten Scenografie samenwerken met studenten Regie aan analyse en conceptontwikkeling op basis van een theatertekst. Vervolgens ontwikkelen de scenografen een toneelbeeld en werken de regiestudenten aan een scènestudie. Hierna volgt de daadwerkelijke uitwerking van dit project: het toneelbeeld wordt ‘proefgebouwd’ (Bauprobe).
De studenten Regie realiseren in dit toneelbeeld hun scènestudie met acteurs in opleiding (ATKA: Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie).

Verder werken studenten Scenografie samen met master studenten Dramaturgie in het ontwikkelen van een concept en een ontwerp, en aan een samenwerking met de master studenten van de Academie voor Bouwkunst.

Blok 1    kostuumontwerp (gekoppeld aan modeltekenen, materiaalverkenning)
Blok 2    ontwerp voor de grote zaal / lijsttoneel (gekoppeld aan theatertechniek, maquettebouw, tekstanalyse, tekenen)
Blok 3    Opera Forward
Blok 4    licht / ruimte / modulator samenwerking met de Ac. van Bouwkunst
Blok  5    samenwerking Regie en D&T over theater en interactie.

Delen