Periode, duur
Jaar 1: 4 lessen van 2 uur

Studiebelasting
Jaar 1: 8 contacturen en 8 uur zelfstudie

Bijdrage aan de competenties
2.1, 3.1, 3.2, 3.5

Samenvatting van de inhoud
Binnen het vak van theaterdocent is het belangrijk dat een student in staat is een inhoudelijke visie en/of de eigen visie ten aanzien van het vak te verwoorden en over te dragen. Binnen deze opdracht doet iedere student dat individueel aan de hand van vakliteratuur. Studenten kiezen in overleg met de docent een boek dat zich richt op het pedagogische aspect van het vak. Iedere student stelt een presentatie samen waarin de volgende onderdelen worden behandeld:

  • Visie van de schrijver
  • Visie student ten aanzien van de visie van de schrijver
  • Waardering voor het boek
  • Vragen vanuit de jaargroep

Studenten maken binnen de presentatie een duidelijke keuze voor een vorm. Doel van de vormkeuze is dat de inhoud beklijft bij “het publiek”.  De leerpiramide is daarbij een tool die studenten kunnen gebruiken. Deze piramide van Davis Sousa maakt inzichtelijk wat mensen nodig hebben om informatie te kunnen opslaan/ om te kunnen leren (zie bijlage 1). Alle (audio-visuele) middelen zijn bij de opdracht toegestaan.
 
Leerdoelen
De student:

  1. kan de visie afkomstig uit pedagogische vakliteratuur verwoorden en overdragen.
  2. kan vanuit zijn/haar eigen pedagogische visie reageren op de visie van de schrijver.
  3. kan een heldere vormkeuze maken ten aanzien van de overdracht van zijn/haar verhaal.

Werkvorm
Presentatieopdracht

Studiemateriaal

  • Het Puberend brein, Eveline Crone
  • The heart of teaching : empowering students in the performing arts, Whang
  • The corporate tribe, Brain en Kramer
  • Grote pedagogen in klein bestek, Kroon en Levering
  • De 100 talen van kinderen, Edwards, Gandini, Forman

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Op basis van criteria wordt een formatieve beoordeling opgesteld

Beoordelingscriteria
De presentatie wordt door de docent en door de jaargenoten formatief beoordeeld. De beoordelingsmethodiek wordt voor de start van de eerste presentatie, samen met een deel van de studenten, ontwikkeld en vastgelegd.
 Er zal worden beoordeeld op de volgende criteria (jaar 1: 1+2) (jaar 2: 1tm7):

  1. In hoeverre wordt de visie van de schrijver helder weergegeven?
  2. In hoeverre is de student in staat met een eigen visie te reageren op de visie van de schrijver?
  3. In hoeverre is de student in staat zijn/haar waardering voor het boek te onderbouwen?
  4. In hoeverre draagt de vorm van de presentaties bij aan de overdracht van de inhoud?
  5. In hoeverre beklijft de inhoud als gevolg van een keuze m.b.t. de vorm van de presentatie?
  6. Kwaliteit van de presentatie (inzet middelen, overdracht, opbouw, etc).
  7. In hoeverre is de student in staat om antwoord te geven op de vragen vanuit “het publiek”?

Opmerking
In beide studiejaren geeft de student een bookreport presentatie.

 

Delen