Periode, duur
Jaar 1, semester 1, 9 weken x 4 uur  + weekend

Studiebelasting
Contacttijd 52, Zelfstudie 15

Bijdrage aan de competenties
1.1,1.2,1.3,1.4, 2.1, 2.3, 2.4, 3.1, 5.1

Samenvatting van de inhoud
In dit project zoomen we in op het maken gebaseerd op een zelfgekozen bron. Hoe kun je die bron onderzoeken, openbreken en (spel-, bewegings-, schrijf- en maak-) opdrachten verzinnen die erop geïnspireerd zijn? Hoe zorg je ervoor dat je jouw eigen fascinatie kunt overdragen en koppelen aan de specifieke groep spelers waarmee je werkt? Hoe kun je deze spelers zowel als groep trainen, als individueel tot hun recht laten komen? Hoe kun je vakmatig kijken naar resultaten van je opdrachten, en vervolgopdrachten formuleren? Hoe kun je deze uitkomsten je concept laten beïnvloeden zonder je eigen koers totaal te laten varen? Hoe werk je het materiaal vervolgens uit tot een presentatie/voorstelling? Gebaseerd op mijn eigen praktijk bij De City Speelt en eigen inbreng van de studenten gaan we al deze vragen onderzoeken.

Het werkproces tijdens dit blok wordt benaderd als een gezamenlijk laboratorium, waarin de studenten steeds verschillende rollen vervullen. Dat kan die van maker, docent, speler, bezoeker, analyticus zijn. Vanuit al die perspectieven gaan studenten gezamenlijk het onderzoek aan omtrent hierboven beschreven vragen. Op zoek naar vakmatige handvaten waarmee je leiding kunt geven aan zo’n onderzoekmatig maak- en leerproces met diverse groepen spelers.

Leerdoelen
De student:

  1. kan pedagogisch en (vak) didactisch inspirerend werken met ongeschoolde spelers
  2. kan zijn docentschap in zetten om datgene te trainen wat hij/zij als maker voor ogen heeft
  3. kan vakmatige keuzes maken tijdens het proces die blijk geven van inzicht in de theatrale werking van het materiaal
  4. kan een vervolgstap te zetten naar aanleiding van de maakproeve op pedagogisch, (vak)didactisch en/of artistiek vlak.

Werkvorm
Instructie/ theorieoverdracht/ opdrachten, oefeningen op de vloer/maakopdrachten met ongeschoolde spelers

Studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video’s etc.)

  • Interculturele Intoxicaties van Erwin Jans (om meer inzicht te krijgen in hoe er over begrippen als ‘cultuur’ gedacht wordt, geschreven door een Vlaamse dramaturg. Al een beetje oud, maar wat mij betreft nog steeds relevant)
  • Documentaires over Niki de Saint Phalle en Jean Tinguely (over groots dromen, liefde voor elkaar en de kunst)
  • Tadao Ando: conversations with students (Een boek met teksten en interviews met de Japanse architect Tadao Ando, waarin zijn werkwijze en visie ten opzichte van mens en ruimte prachtig naar voren komt).
  • Je moet je leven veranderen van Peter Sloterdijk (enorm dik filosofie boek, waarin zijn advies om verandering in gang te kunnen zetten bij een ander me het meest is bijgebleven. Namelijk: ‘Ik wil dat jij wil’. Mijn motto als docent)
  • Documentaires van en over kunstenaars, Olafur Eliasson, David Bowie, Wislawa Szymborska, Sacha Waltz (inspiratie over hun werkwijzes en gedachtes)
  • Underground Cinema vertoningen in Amsterdam Jeffrey (een echte wandelende cinefiel encyclopedie die de meest prachtige films vertoont in Amsterdam. Als je meer wil weten, vraag maar even persoonlijk)

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van criteria

Beoordelingscriteria

  1. kan pedagogisch en (vak) didactisch inspirerend werken met ongeschoolde spelers
  2. kan zijn docentschap in zetten om datgene te trainen wat hij/zij als maker voor ogen heeft
  3. kan vakmatige keuzes maken tijdens het proces die blijk geven van inzicht in de theatrale werking van het materiaal
  4. kan een vervolgstap te zetten naar aanleiding van de maakproeve op pedagogisch, (vak)didactisch en/of artistiek vlak.

Opmerking
Het vak is een vervolg de Mapping periode.

Delen