Periode, duur
Jaar 2, semester 1, 9 weken

Studiebelasting
Contacttijd 50 uur
Zelfstudie 20 uur

Bijdrage aan de competenties
1.1, 1.2, 1,4, 3.4, 5.1

Samenvatting van de inhoud
Dit project is ingericht om een aantal onderwerpen rondom theatermaken met ongetrainde spelers aan bod te laten komen en om individuele begeleiding te geven bij het maken van de afstudeervoorstellingen. Tijdens het blok zal zowel individueel als klassikaal ingegaan worden op en gebruik gemaakt worden van de praktijkervaringen van studenten met de afstudeerproductie.
Onderwerpen:

  • Ruimte/Vormgeving
  • Locatie
  • Montage
  • Tekst

Leerdoelen
De student:

  1. kan het artistieke proces in al zijn facetten vormgeven.
  2. kan casussen vanuit zijn praktijk benoemen en onderzoeken op de vloer.
  3. kan een artistiek concept opstellen.
  4. kan een logboek bijhouden over het artistieke en pedagogische proces van de afstudeervoorstelling en op deze manier reflecteren op zijn proces.

Werkvorm
Logboek, opdrachten, bloggen, onderzoek, casussen, voorstellingsbezoek

Studiemateriaal
Opdracht concept
Ter ondersteuning van het blok maakt iedere student een schriftelijke beschrijving (concept) van zijn/haar afstudeerproductie, gebruik makend van tekst en beeld. Een handleiding voor het maken van dit concept is als bijlage toegevoegd en wordt toegelicht op de eerste bijeenkomst op 22 januari. Dit concept is ten laatste klaar op 12 februari. De doelstelling van het schrijven van dit concept is dat je jezelf bewust maakt van de uitgangspunten die je stelt bij het maken van je voorstelling en de stappen die je wilt zetten om deze uitgangspunten te bereiken.

Opdracht logboek
In plaats van het schrijven van blogs tijdens deze periode houdt de student een logboek op de eigen website bij van de stappen die gezet worden tijdens het werken aan de afstudeerproductie. Een handleiding voor dit logboek is als bijlage toegevoegd en wordt toegelicht op de eerste bijeenkomst op 22 januari. De doelstelling van dit logboek is dat je niet alleen ‘in het proces zit’ maar er ook op gezette momenten uitstapt en naar kijkt. Hiermee ontwikkel je mogelijkheden om sturing te geven aan je eigen artistieke en pedagogische proces.

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van criteria

Beoordelingscriteria

  1. Volgens de richtlijnen een concept gemaakt waaruit blijkt dat je in staat bent je artistieke, pedagogische en productionele uitgangspunten voor het maken van een voorstelling schriftelijk weer te geven
  2. Volgens de richtlijnen een logboek bijgehouden waaruit blijkt dat je in staat bent tijdens het proces met behulp van verschillende media te reflecteren op je artistieke, pedagogische en productionele ontwikkeling en dit zo nodig kunt bijsturen.
  3. Verdieping en vaardigheden verworven rondom de aangeboden onderwerpen rondom het maken van een voorstelling en theaterlandschap, overdracht en pleidooi.
  4. Voldoende aanwezigheid, actieve deelname, verslaglegging
  5. Relevante Input voor de avondlessen en het maakweekend geleverd vanuit de eigen praktijk (minimaal een maal overslaan)
  6. Voorstellingsbezoek en bespreking n.a.v. de dramaturgische check-lijst.

Opmerking
Het programma loopt parallel aan het schrijven van een afstudeerplan en de eerst fase van de afstudeervoorstelling

Delen