Periode, duur
Jaar 2, semester 1, 9 weken

Studiebelasting
Jaar 2: 6 lessen van 1,5 uur en 2 x 8 uur + 10 uur zelfstudie = 35 uur

Bijdrage aan de competenties
1.1,1.2,1.4, 2.2

Samenvatting van de inhoud
In de lessen dramaturgie richten we ons op het volgende:
Het creëren van inzicht wat de essentie is van een theatervoorstelling.
Het onderzoeken van de middelen die ons ten dienste staan om met theatrale middelen een verhaal te vertellen.
Het creëren van een analytische houding bij het ervaren van theatervoorstellingen, podiumkunsten, films, boeken, zodat je je eigen manier van het vertellen van een verhaal kunt vinden en ontwikkelen.
Onderwerpen die aan bod komen:
De essentie van een theatervoorstelling:theater als communicatievorm, de positie van het publiek, de theatermiddelen en hun beperking, álles is een teken, de verhouding tussen echt en fictie (unieke positie van het theater t.o.v. bijv. film), wat is dramaturgie.
De middelen: Alle middelen zijn ondergeschikt aan het antwoord op de vraag: wat wil de theatermaker bereiken bij zijn publiek. De middelen om dat te bereiken zijn: het gebruik van de ruimte, basisstructuur van een verhaal, de verhouding tussen echt en fictie, positie van de karakters in het verhaal, ontwikkeling van de karakters, de functie van conflict, plotbouwers (verbindingen), de kennis van het publiek bespelen, de functie van identificatie, het creëren van ontroering of juist afstand, gebruik maken van álle theatermiddelen, de stijl (tragedie, komedie, ervaring, locatie), plotloze dramaturgie, niet álles hoeft verteld te worden.
Analytische houding: Er is geen blauwdruk voor het vertellen van een verhaal. Iedereen doet het op een eigen manier en de manier van vertellen beweegt mee met de tijd.Alles is al verteld maar niet door jou! Daarom is het van belang om als professional te onderzoeken hoe verhalen door anderen verteld worden en hoe jij daar als publiek op reageert. Alleen dan kun je een kompas ontwikkelen hoe jíj als theatermaker jouw publiek kunt en wilt  Het lezen van een roman, het bekijken van een film maar vooral het bezoeken van voorstellingen biedt informatie over de volgende vragen: wat wilde de theatermaker/regisseur/schrijver bij mij /zijn publiek bereiken, hoe heeft hij zijn middelen ingezet en hoe reageerde ik daar als publiek op?

Leerdoelen
De student:

  1. Kan benoemen wat de essentie is van een theatervoorstelling
  2. Kan verschillende middelen toepassen om een verhaal te vertellen
  3. Heeft inzicht in de verschillende dramaturgische principes
  4. Het ontwikkelen van een onderzoekende en analytische  houding


Werkvorm
Training

Studiemateriaal
Daarom nemen we tijdens drie lessen elke keer een of meerdere kunstwerken als uitgangspunt en bespreken op welke manier de kunstenaar zijn verhaal vertelt. Tijdens deze lessen bouwen we samen aan een basistheorie over het vertellen van verhalen met als resultaat een document met de belangrijkste onderdelen van ‘onze’, onvoltooide, dramaturgie.
Gelezen en bekeken voor les 1:  
Film: The Birds van Alfred Hitchcock (film is beschikbaar via internet. Jimmy heeft voor mij uitgezocht hoe je hem kan bekijken. Zie onder aan dit document zijn instructie)
Gelezen en bekeken voor les 2:
Toneeltekst: Gif van Lot Vekemans (pdf beschikbaar) (ook te downloaden op www.denieuwetoneelbibliotheek.nl/authors/lot_vekemans)
Spoken Word: Babs Gonsaka DramaKoningin tijdens WWZ 5 jarig bestaan  (https://www.youtube.com/watch?v=YpmUF4hnXM4)   
Gelezen en bekeken voor les 3:  
Twee korte verhalen uit: Niets wat pijn doet van Astrid Roemer: ‘Lola of het lied van de lente’ en ‘Gepakt en gezakt’. (pdf beschikbaar)

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van criteria

Beoordelingscriteria

  1. Aanwezigheid en voldoende voorbereiding
  2. Voldoende inzicht in de basisprincipes van de dramaturgie en analytisch vermogen om eigen dramaturgie te ontwikkelen: merkbaar door deelname aan discussie, inzet maakweekend, schriftelijke ‘analyse’ theatervoorstelling en proeve
  3. Heldere proeve rondom een zelf gekozen dramaturgisch onderwerp


Opmerking
Het vak is een vervolg op de dramaturgie lessen in jaar 1

Delen