Periode, duur
Jaar 2, semester 1, 9 weken

Studiebelasting
Contacttijd 54 uur
Zelfstudie 18 uur

Bijdrage aan de competenties
1.1, 1.3, 1.4, 1.5, 2.1, 2.2, 2.5, 3.3, 5.1, 5.2, 5.4, 5.5

Samenvatting van de inhoud
In dit blok maak je kennis met de educatiemethodiek van Het Nationale Theater en ander kunstinstellingen. Je leert de methodiek filosoferen met kinderen hanteren. Je verdiept je in de uitgangspunten van het vernieuwde CKV en krijgt inzicht in het werkveld kunsteducatie en de verschillende krachten die hierin actief zijn. Je krijgt inzicht in hoe je opdrachten ontwerpt doe passen bij de ontwikkelingsfase van je deelnemers. Je zet je eigen makerschap in om ervaringen te ontwerpen die het startscenario zijn voor een project of les, Je ontwikkelt een eigen visie op kunsteducatie.

Leerdoelen
De student:

  1. kan de methodiek filosoferen met kinderen toepassen.
  2. kent de nieuwe uitgangspunten van CKV.
  3. krijgt inzicht in het werkveld kunsteducatie.
  4. kan opdrachten ontwerpen die passen bij de ontwikkelingsfase van de deelnemer.

Werkvorm
Instructie, theorieoverdracht, opdrachten,

Studiemateriaal
Methodiek NY Jong

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)

Beoordelingscriteria

  1. Motivatie van het gekozen onderwerp en relevantie voor de leeftijd.
  2. Inleidende brief. Laat in de brief visie zien op het vak kunsteducatie
  3. Ervaring als startscenario. Laat zien hoe je ervaring impact heeft op de rest van het project.
  4. Workshop. Laat zien dat je in je voorbereiding de startvragen volgens de richtlijnen van de methodiek formulier
  5. In het lesprogramma moet je minimaal gebruik maken van een ander kunstvak en schoolvak.

Opmerking
Het vak is een vervolg op de lessen overdracht in jaar 1

Delen