Periode, duur
Jaar 1, semester 1 en 2, 7 lessen van 2 uur,

Studiebelasting
Contacttijd: 14 uur
Zelfstudie: 25 uur

Bijdrage aan de competenties
2.1, 2.3, 2.5, 3.2, 5.1

Samenvatting van de inhoud
Verschillende aspecten van het onderwijs worden behandeld:

  • Toetsen en beoordelen
  • Onderwijsvormen
  • Visie op onderwijs
  • Plaats van het kunstonderwijs

Leerdoelen
De student:

  1. kan docentvaardigheden benoemen
  2. heeft inzicht in de verschillende aspecten van beoordeling en toetsing
  3. kan eigen methodiek ontwikkelen voor beoordeling en toetsing programma
  4. heeft inzicht in verschillende onderwijsvisies en pedagogische visies

Werkvorm
opdrachten, groepsgesprek, bookreport

Studiemateriaal
Ken Robinson. Grote pedagogen in klein bestek. Handboek voor leraren.

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van opdrachten.

Beoordelingscriteria
Bookreport wordt beoordeeld op basis van criteria:

  1. In hoeverre wordt de visie van de schrijver helder weergegeven?
  2. In hoeverre is de student in staat met een eigen visie te reageren op de visie van de schrijver?
  3. In hoeverre is de student in staat zijn/haar waardering voor het boek te onderbouwen?
  4. In hoeverre draagt de vorm van de presentaties bij aan de overdracht van de inhoud?
  5. In hoeverre beklijft de inhoud als gevolg van een keuze m.b.t. de vorm van de presentatie?
  6. Kwaliteit van de presentatie (inzet middelen, overdracht, opbouw, etc).
  7. In hoeverre is de student in staat om antwoord te geven op de vragen vanuit “het publiek”?

 

Delen