Periode, duur
Jaar 1, semester 1 en 2, 7 lessen van 2 uur,
Studiebelasting
Contacttijd: 14 uur
Zelfstudie: 25 uur
Bijdrage aan de competenties
2.1, 2.3, 2.5, 3.2, 5.1
Samenvatting van de inhoud
Verschillende aspecten van het onderwijs worden behandeld:
- Toetsen en beoordelen
- Onderwijsvormen
- Visie op onderwijs
- Plaats van het kunstonderwijs
Leerdoelen
De student:
- kan docentvaardigheden benoemen
- heeft inzicht in de verschillende aspecten van beoordeling en toetsing
- kan eigen methodiek ontwikkelen voor beoordeling en toetsing programma
- heeft inzicht in verschillende onderwijsvisies en pedagogische visies
Werkvorm
opdrachten, groepsgesprek, bookreport
Studiemateriaal
Ken Robinson. Grote pedagogen in klein bestek. Handboek voor leraren.
Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van opdrachten.
Beoordelingscriteria
Bookreport wordt beoordeeld op basis van criteria:
- In hoeverre wordt de visie van de schrijver helder weergegeven?
- In hoeverre is de student in staat met een eigen visie te reageren op de visie van de schrijver?
- In hoeverre is de student in staat zijn/haar waardering voor het boek te onderbouwen?
- In hoeverre draagt de vorm van de presentaties bij aan de overdracht van de inhoud?
- In hoeverre beklijft de inhoud als gevolg van een keuze m.b.t. de vorm van de presentatie?
- Kwaliteit van de presentatie (inzet middelen, overdracht, opbouw, etc).
- In hoeverre is de student in staat om antwoord te geven op de vragen vanuit “het publiek”?