Docent: Fabián Santarciel de la Quintana
Periode: 2de semester
Duur: 10 weken x 8 uur en 4 weken x 4,5 uur    
Studiebelasting: 98 contacturen
 

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.  VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Deze mime lessen zijn gericht op de basis van de Mime Corporel-techniek van Etienne Decroux. De student leert de grammatica van de techniek en zijn drie onderwerpen: Articulaties - Contrapoids - Dynamo-ritmes.
Deze informatie wordt gegeven op drie verschillende manieren:
-    de mime corporel techniek voor de spiegel
-    improvisatie/ werk op de vloer (vrije toepassing van de mime-techniek)
-    spel- en maak opdrachten. Dit hangt samen met de visie van de school om de mimespeler op te leiden als makende speler.

In de eerste periode gaat de aandacht vooral naar:
-    de curven en rechte lijnen (zero, dubbele zero, tour effeil, demi tour effeil)
-    de verschillende delen van het lichaam (hoofd, nek, borst, taille, bekken, armen en handen, benen en ogen)  
-    de verschillende mogelijkheden van een beweging (rotatie, inclinatie, translatie)
-    de dynamo-ritmes (voornamelijk pas, toc, fondu; gravure en antenne d'escargot worden later in het proces geïntroduceerd).
Tijdens de tweede periode (solo-project) ligt de focus op de precisie en verfijning van de articulatietechniek. Enkele nieuwe punten uit de techniek worden geïntroduceerd:  
 -    corps compose (c.c.), gammes, anneles, ondulations, simple dessins.  
 -     improvisatie op basis van de aangeboden techniek(plus datgene wat in de eerste periode is geïntroduceerd) komt voor in elke les.  
 De derde en laatste periode worden nieuwe elementen van de mime techniek geïntroduceerd:
 -    double en triple dessins van het hoofd, c.c. buste en c.c. Tour Eiffel.

In deze periode is er een laatste maak opdracht waarbij een korte voorstelling op een buitenlocatie wordt gemaakt. De student krijgt een specifiek aantal uren om het stuk te maken. Hij zal het idee of thema voorstellen en beslissen of het een solo-, duet- of groepsperformance is; het is ook mogelijk om als regisseur een voorstelling met alleen andere spelers/studenten te maken. De student dient de informatie die tijdens de cursus is verworven, te gebruiken. Dit resulteert in spannende en gevarieerde korte mime-stukken.  
Om de twee jaar vindt de eindpresentatie plaats op locatie tijdens Festival Karavaan in Alkmaar. Deze presentatie wordt ongeveer tien keer uitgevoerd, een geweldige kans voor de student om gedurende een lange periode en voor een breed publiek te kunnen optreden.

Concrete leerdoelen  
De student
1.    Herkent, benoemt en kan de elementen van de Mime Corporel techniek uitvoeren.
2.    Kent de mogelijkheden van zijn eigen lichaam en weet wat zijn kwaliteiten als speler zijn, maar ook wat de werkpunten zijn.   
3.    Begrijpt het begrip zero (mime neutraal) en kan dit vertalen in de aanwezigheid op het podium.
4.    Kan een idee / gedachte / emotie overbrengen en uitdrukken door spel en beweging en het theatraal maken op een concreet en/of abstract niveau.
5.    Is in staat om zelfstandig te werken en om met andere artiesten en regisseurs/makers samen te werken.

Werkvorm(en)
Tijdens de cursus leert en exploreert de student de Decroux techniek om dit te vertalen naar een theatrale actie. De student combineert de discipline van de techniek met de spontaniteit van de improvisatie (van de beweging/handeling die ze aan het doen zijn).
Tijdens de lessen wordt voortdurend gezocht naar het drama in de beweging. De aanwezigheid van het podium, alertheid en bewustzijn (van lichaam en ruimte) worden door verschillende opdrachten en in een dagelijks tempo verwerkt. Tevens wordt het impulsief werken bevorderd, met totale vrijheid, "niet denken, gewoon doen", waarbij plezier in het werk zeer belangrijk is.  
In de eerste maanden van de cursus zal de student de techniek voor de spiegel oefenen zonder het mechanisme van de techniek proberen te begrijpen. In de tweede fase zal de student de techniek op een gedetailleerder niveau verkennen in hoe deze werkt, wat de juiste vorm van de houdingen en mechanismen van de mime-termen zijn.
Gedurende het hele proces ontvangt de student spel- en maakopdrachten. Het idee is om de informatie uit de training op theatraal niveau te gebruiken, waarbij materiaal wordt gecreëerd vanuit het werk op de vloer.

Studiemateriaal  
Mime handboek (Amos de Haas & Frits Vogels)
Handboek voor de Mime (Nederlands Mime Centrum)
Words on Mime (Ettiene Decroux)
This precious jewel. Mime the body as instrument (William Dashwood)
The Decroux sourcebook (Thomas Leabhart & Franc Chamberlain)
Mime denken (Marijn de Langen)
Video material of diverse mime, dance and theatre performances.  

Wijze van toetsing  
Evaluatie/beoordeling en permanente feedback n.a.v. inzet en werk tijdens de lessen en uitvoering van de opdrachten en presentatie.

Beoordelingscriteria
I: 1 tm 6    II: 1 tm 6    III: 1 tm 5    IV: 1-2-3     VI: 2-5     VII: 1-2-5

Opmerkingen  
Deze lessen geven de student de basis die nodig is voor de training van de Mime Corporel-techniek in de volgende jaren van de studie. Het wordt ook toegepast bij andere vakken zoals spel / beweging, mimografie, dans, maskerworkshop, eigen werk en projecten met makers uit het theaterveld.
 

Delen