Docent: Ibelisse Guardia Feraguti
Periode: 1st semester – Eerste Jaar
Duur: 4 weken x 10 uur
Studiebelasting: 40 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.   VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
In deze lessen staat het gebruik van energie centraal en hoe je deze samen met emoties
om kunt zetten in beweging en spel. Beweging gebruiken om door het soms beperkende
denken heen te gaan. Daarbij hoort het ontwikkelen van zintuiglijk bewustzijn en ruimtelijk
bewustzijn. Beweging en spel worden gekoppeld aan mime technieken, danstechnieken
en andere bewegingstechnieken. Er wordt met stem, tekst en muzikale kennis gewerkt.
Het is een les waarin de student mag improviseren en letterlijk ontdekken waar zijn kracht ligt. Is dat meer een vormelijk kracht of juist een intuïtieve kracht? Soms is de kracht een combinatie van conceptueel vermogen en energie. Het door alle facetten heen gaan, zorgt voor de bewustwording van deze ervaringen met veel tijd voor de ervaring zelf.
Eerste jaars studenten hebben vaak heel veel drang om te leren, maar ze kennen ook nog niet alle mogelijkheden en het is vaak nog niet helder voor ze, wat binnen deze opleiding allemaal kan. Deze les raakt veel aspecten van wat mime kan bieden en wat ze zelf binnen de opleiding kunnen gaan ontwikkelen.  Ze worden uitgedaagd om performances te maken in solo, duo’s, trio’s en alle mogelijke variaties. Schakelen, transformeren, verbinden met je emoties, het ontdekken van je humor, improviseren, componeren, bewust zijn van het gebruik van de ruimte als medespeler en muzikaal denken zijn de elementen binnen deze les.

Concrete leerdoelen  
De student
1.    Is in staat om te spelen vanuit beweging, handelingen en energie.
2.    Kan emotioneel verbinden, schakelen en met humor spelen.  
3.    Kan in het moment materiaal maken, bedenken en componeren.
4.    Toont aan dat ruimte een belangrijk instrument is om je toe te verhouden.
5.    Is in staat om in het hier en nu te spelen, improviseren en kan muzikaal denken.
6.    Kan transformeren en in beweging denken.
7.    Kan zijn eigen theater-idioom tonen in spel of in performances.  

Werkvorm(en)
•    Spel opdrachten  
•    Fysieke trainingen en verschillende technieken als Dans en Martial Arts
•    Mime techniek trainingen  
•    Stem techniek trainingen
•    Het maken van solo’s, duo’s en kleinere groepen scenes.
•    Selecteren van materiaal, werken aan een compositie voor de afsluitende presentatie.

Studiemateriaal  
In deze les werk ik vooral met opdrachten, als het nodig is werken we met video materiaal.

Wijze van toetsing  
In deze les is het op de vloer maken en ervaren van de opdrachten het belangrijkste, maar ook als we opdrachten zien van anderen. De toetsing werkt het beste met permanente feedback en aanwijzingen op de vloer, ook afhankelijk of er kleine toon momenten zijn.
We werken uiteindelijke richting een presentatie van de les en dat is het moment, vooral met publiek erbij, waarin ik kan toetsen of de studenten werkelijk kunnen tonen waar we aan gewerkt hebben en vooral zie ik dan ook of ze het hebben begrepen.

Beoordelingscriteria
I: 1 tm 6   II: 1 tm 6    III: 1 tm 5    IV: 1-2-3   VI: 2-5    VII: 1-2-5

Opmerkingen  
De lessen zijn een belangrijk voorbereiding voor de solo periode en laten de studenten kennis maken met de vele mogelijkheden die de mime in zich heeft. Vanuit deze kennismaking kan de student een richting gaan bepalen.  

Delen