Periode: 1ste en 2de semester
Duur: 1 week x 10,5  uur + 3 weken x 3 uur + 1 week x 9 uur + 4 weken x 2 uur
Studiebelasting: 36,5 contacturen

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen,  II - Ambachtelijk vermogen, III - Onderzoek en reflecterend vermogen,
IV - Vermogen tot ontwikkeling, VI - Communicatief vermogen, VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Een PLP (Personal Learning Portfolio) is een systeem waarbij een gepersonaliseerd raamwerk voor leren wordt gecreëerd, dat afgestemd is op iemands doelen en belangen. Het maken en toepassen van een PLP is voor een autonoom theaterkunstenaar van groot belang omdat zij bij het vervaardigen van kunst geen regels van anderen naleven, want die regels maken zij zelf. Als zij bekend zijn met hun persoonlijk PLP is het mogelijk om van daaruit hun eigen leerproces in het vierde jaar te ontwerpen en met argumentatie te onderbouwen.
In de lessen werken we aan feedback, zelfanalyse en het leren verwoorden van beiden, waarbij gebruik wordt gemaakt van rubrics en het feedbackformat van DasArts (nu DAS Theater). Op deze manier leren studenten zichzelf te analyseren en woorden te geven aan wat voor een makende speler en/of theatermaker ze zijn.

Concrete leerdoelen:
De student
1.    kan feedback geven en krijgen / rubrics introduceren.
2.    kan een presentatie maken (pecha kucha).
3.    is in staat om het theatraal verleden te verbinden met het heden.
4.    kan een toolbox maken dmv analyse van de vaktechnische lessen.
5.    kan de specifieke eigen kwaliteiten benoemen van de makende speler en/of theatermaker.
6.    weet wat zijn inspiratiebronnen zijn.
7.    kan benoemen wat zijn werkwijze is.
8.    is in staat om een afstudeerplan voor het vierde jaar te schrijven.
 
Gebruikte werkvorm(en)
De themadoelen van de verschillende blokken worden van verschillende kanten onderzocht door middel van beschouwende groepslessen, individuele visie-lessen, individueel onderzoek en huiswerk. Daarbij worden de studenten vakinhoudelijk uitgedaagd om op verschillende manieren te analyseren, reflecteren en onder woorden te brengen wat hun werkwijze is en hoe ze de geleerde vaktechnieken toepassen als speler en / of theatermaker.

De lessen bestaan uit zes blokken en een eindpresentatie over PLP en het afstudeerplan voor het vierde jaar. Elk blok bevat een of twee thema’s en bestaat uit vier stappen.
De vier stappen zijn:

1 Voorbereiding (huiswerk) voor klassikale groepsbeschouwing
A Als eerste onderzoek je (lezen, googlen, bedenken – individueel of in overleg met anderen) de thema’s van de groepsles zodat je zelf een persoonlijke visie hebt over beide thema’s.
B Pecha kucha maken over de voorgaande blokthema’s.
Studenten geven tijdens de groep beschouwende les in tweetallen een presentatie. De overige studenten geven vervolgens feedback op de pecha kucha van de twee studenten die presenteren.

2 Klassikale groepsbeschouwing.
A De doelstelling van de klassikale groepsbeschouwing is dat iedereen de eigen gedachten en bevindingen over beide thema’s ventileert. Hierdoor worden de thema’s vanuit verschillende gezichtspunten besproken, waardoor nieuwe of andere ideeën de ruimte krijgen, je bestaande ideeën bevestigd worden en / of toevoegingen krijgt op je eigen inzichten. Dan sluiten we het thema van die week af .
B Vervolgens gaan we kijken en luisteren naar twee studenten die hun pecha kucha over het voor afgaande blokthema laten presenteren. De student vertelt waarna zij/hij feedback krijgt van de groep.

3 Voorbereiding (huiswerk) voor individueel visiegesprek.
A Persoonlijke visie verdiepen ten aanzien van de thematiek van dit blok.
B Pecha kucha over het thema van het vorige blok verder uitwerken.

4 Individueel gesprek om persoonlijke visie te verdiepen.
A Er volgt een individueel gesprek waarin het thema verder wordt verdiept en hoe je daar woorden aangeeft, daarna wordt het afgesloten.
B De pecha kucha van het vorige thema wordt gepresenteerd, waarna er feedback op gegeven wordt.

Eindpresentatie:
Nadat de zes blokken zijn afgerond wordt er een presentatie gegeven voor de artistiek leider en genodigden. De genodigden zijn mensen in je omgeving die nauw betrokken zijn bij jouw werk en de ontwikkeling van je werk. Voor die presentatie maak je een pecha kucha die voortgekomen is uit alle pecha kucha’s die je daarvoor gemaakt hebt.

Wijze van toetsing
Eindpresentatie en persoonlijke evaluatie door middel van rubrics door student zelf en docent.

Feedback binnen de 4 stappen van een blok.
2A Hiervoor gebruiken we een rubric uit de groep beschouwende gesprekken gebruiken. De rubric gebruiken we als leidraad voor self-assessment die ook door de docent wordt ingevuld waardoor we een gesprek kunnen hebben over dezelfde of verschillende inzichten. Dit wordt van tevoren gegeven en besproken in de individuele gesprekken.
2B Voor dit onderdeel maken we gebruik van het feedbacksysteem van Das Arts.
4A Door middel van gesprekstechnieken van de mediator begeleidt de docent de student bij het vrijmaken van iemands potentieel om zijn prestaties te maximaliseren. Er volgt een inhoudelijk gesprek om te helpen bij het analyseren van het persoonlijk werkproces en toolbox. Op basis hiervan kan de student een onderzoek opstarten naar het stappenplan van het werkproces en het toepassen van vaktechniek. Het analyseren en het verwoorden van het werkproces en de toolbox wordt door middel van een rubric getoetst.
4B Er wordt gebruik gemaakt van een rubric ten behoeve van het presenteren van de pecha kucha als vormgebruik.

Beoordelingscriteria
I: 1-6, II: 6, III: 1 tm 5, IV: 2-4, V:  1-2-4-5, VI: 1 tm 5, VII: 5.
 

Delen