Periode: 1ste semester en 2de semester
Duur: 1 week x 12,5 uur – 1 week x 8 uur – 8 weken x 3 uur 5 weken x 3 uur
Studiebelasting: 59,5 uur

Bijdrage aan de competenties
I- Creërend vermogen.  II - Ambachtelijk vermogen.  III - Onderzoek en reflecterend vermogen.  
IV - Vermogen tot ontwikkeling.   VI - Communicatief vermogen.  VII - Vermogen tot samenwerken.

Vakbeschrijving
Briessen is een stem training, waarin de stem een brug is om het lichaam, de verbeelding, de innerlijke verbonden spelers vrijheid en het plezier te verbinden. Door te werken vanuit luisteren wordt een neutrale ruimte gemaakt, waarin elke geluid, trilling en klank een waarde heeft. De mate van concentratie in geluid, trilling en klank waar te kunnen nemen, bepaalt de kwaliteit en vrijheid, verbinding en theatraliteit. Het is het bewuste waarnemen en incasseren dat ten grondslag ligt aan deze lessen, waar de hoofdzakelijke werkvorm improvisatie is.
Door deze genoemde uitgangspunten wordt een werkveld ontwikkeld waarin we focus geven aan en ruimte maken voor het onbekende ipv vanuit idee, hoofd en concept te werken. Het laten ontstaan en eerlijk zijn met wat er is in het werkelijke hier en nu, schept een transparante overgave waarin kwetsbaarheid en gevoeligheid een kracht wordt, en ruimte maakt voor echte spelers vrijheid en authenticiteit en verbintenis met de eigen creatieve bron.
Na de drie jaar heeft de makende speler/ student een onuitputtelijke bron gevonden waar vanuit hij of zij authentieke materiaal kan halen. Hij of zij is in staat om zijn stem in te zetten in zijn werkzaamheden als speler en maker en kent de kracht van het associatieve, verbonden, directe, authentieke en de eerlijke taal van het intuïtieve veld. Zijn stem is een verlenging van haar of zijn lichaam en dus instrument om mee en vanuit te spelen en maken. Hij of zij kan emotionele verbinding maken met zijn stem en dat transparant communiceren.
De makende speler is in staat om te improviseren en hier binnen intelligente keuzes te maken die theatrale waarde hebben.
Kernwoorden: luisteren, verbinden, stroom, loslaten, geloofwaardig, intuïtie, niet in hoofd zitten, spel plezier, incasseren, intrinsiek, speels, jezelf kunnen verrassen, toelaten, aanwezigheid, gebruik wat er is, transparantie, communicatie, ruimte, bereik, trilling, resonans, werken met ogen dicht, overgave, associatief, poëtisch, transformatie, schakelen, spontaniteit, kwetsbaarheid, kracht, kernachtig, balans, niet weten, creatieve bron, het onbekende, zintuiglijk, ontspanning, in je energie, ruimte vanbinnen

Concrete leerdoelen
De student:
1.    is bekend en ontspannen geraakt met zijn eigen stem, als een verlenging van zijn fysieke taal, en is niet bang om die in te zetten in zijn makende spelerschap
2.    De student is in staat om vanuit zijn stem tot spel en materiaal te komen.
3.    De makende speler heeft een creatieve bron gevonden waaruit teksten, scenes, bewegings materiaal, liederen etc kan ontstaan.
4.    heeft een zintuiglijk gevoelig verbonden spelen ontwikkeld waarin de stem verbonden is met lichaam, verbeelding en het Nu.
5.    de student heeft geleerd neutraal luisteren naar klank, stem, energie en dynamiek, en ontdekt en ontwikkelt door de oordeelloosheid innerlijke vrijheid in stem, spel en makerschap.
6.    heeft een vakmanschap en zekerheid ontwikkeld in improvisatie en componeren in het moment.
7.    heeft verbinding met zijn eigen intuïtie gevonden en kan het vertalen in authentiek en eigen theatraliteit.
8.    Hij of zij kan transparant het publiek mee nemen in zijn of haar innerlijke reis in de verbeelding en belevings wereld door middel van zijn stem.
9.    Heeft een natuurlijk spel en muzikaliteit ontwikkelt en heeft duidelijk een eigen signatuur daarin.

Eerste semester
De student is in staat om zijn eigen valkuilen te benoemen en herkennen binnen de improvisaties en heeft tools gevonden en ontwikkelt om vakmatig zichzelf weer in de directe verbonden stroom te brengen en de vrijheid weer te scheppen.
Hij of zij wordt bewust van de klank en projectie in verhouding tot ruimte. Ook is hij of zij in staat om vrijheid te vinden en houden binnen beperkingen. Het bewustzijn van keuze in verhouding tot compositie wordt helder voor de student, zonder de kwaliteit van het loslaten en laten ontstaan te verliezen. Er wordt gewerkt aan de kwaliteit kunne vast houden met ogen open, in andere ruimte te verhouden tot klank en spel en af en toe gasten uit te nodigen. Of als publiek of muzikanten om mee samen te spelen.

Tweede semester
De student heeft duidelijke handvaten en tactieken ontwikkeld en kan die inzetten om in het moment te kunnen componeren zowel als steeds opnieuw de vrijheid en verbinding te kunnen scheppen. Deze verbinding en directe eerlijk zijn met wat er is en de transparantie binnen het kiezen daarbinnen kan hij of zij ook met ogen open behouden. En binnen verschillende kaders, beperkingen en opdrachten. Een artistieke eigenheid is opgegroeid binnen stem gebruik en improvisaties.
De makende speler toont ook een eigen visie op wat briesen voor haar of hem kan betekenen en gebruikt worden.

Werkvorm(en)
Improvisatie. Solo, duet, groep. Herhaling van vrije opdracht, waardoor er verdieping komt in eigenheid en verbinding.
Stem training. Observatie/ analyse. Werk presentaties om aan publiek/ projecteren van geluid te werken. Werken met muzikanten. Verschillende ruimten. Werk presentatie. Opnemen en terugluisteren. Improviseren vanuit bestaande teksten.

Studiemateriaal
Bestaande teksten als improvisatie materiaal. Muziek van kunstenaars die een authentieke en theatrale ingang hebben tot werken. Vak literatuur over stem/ luisteren.

Wijze van toetsing
Evaluatie/beoordeling en feedback n.a.v. permanente feedback en aanwijzingen (op de vloer). Evaluatie/beoordeling n.a.v. uitvoering presentatie(s)

Beoordelingscriteria
 I: 1 tm 6   II: 1-2-4-5-6    III: 1 tm 5    IV: 1-2-3   VI: 2-5    VII: 1-2-5


Delen