Periode, duur
1ste en 2de semester, 10 lessen van 2 uur

Studiebelasting
20 uur contacttijd en 20 uur zelfstudie

Bijdrage aan de competenties
4.1, 3.2, 2.1, 2.2, 2.5

Samenvatting van de inhoud
Theorie onderwijs vanuit didactisch, vakdidactisch en pedagogisch perspectief. Met als kernonderwerpen 'het docentschap', 'groepsprocessen' en 'orde'. Theorie wordt besproken en aan de theaterpedagogische praktijk van de studenten gekoppeld

Leerdoelen
De student is in staat de theorie te doorgronden en te vertalen naar eigen praktijk.

Werkvorm(en)
Bespreken van theorie, schrijfopdrachten, visievormende gesprekken, videomateriaal

Studiemateriaal (vakliteratuur, cases, opdrachten, video’s etc.)

  • Resultaat gericht doceren (theorie)
  • Meester Ben (documentaire)
  • Grip op de groep, Renee van engelen (theorie)
  • Groep 8 (documentaire)
  • Hoe geef ik met voldoening les aan pubers (theorie)
  • Videofragmenten over orde leraar24.nl

Wijze van beoordeling
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van criteria opdracht Bookreport

Beoordelingscriteria

  1. student heeft theorie gelezen
  2. student toont blijk van het vermogen om theorie te doorgronden
  3. student is in staat de theorie naar eigen praktijk te vertalen

Opmerking
De stof wordt aangeboden in samenhang met het werk op de praktijkplekken. Het maken van lesopzetten wordt naast in deze lessen ook behandeld in de lessen Overdracht/vloer.

Delen