Naar inhoud
Academie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en Dans
Academie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en DansAcademie voor Theater en Dans

Studiegids

2021-2022

Het schooljaar is opgedeeld in blokken voor jaar 1,2en 3:

  • Introweek (periode 0)
  • Blok 1 (tot en met de herfstvakantie)
  • Blok 2 (tot de kerstvakantie
  • Blok 3 (tot de voorjaarsvakantie)
  • Blok 4 (tot de meivakantie)
  • Blok 5 (tot de zomer)

     

Blok 1, 2, 4 en 5 – de structuur

We creeren voor de studenten een heldere structuur door het jaar, in de week en per dag. Uit een studiedag met docenten en studenten in het schooljaar 20-21 bleek het werkritme van essentieel belang te zijn om met focus en concentrie te kunnen werken.

De bewegingslessen zijn altijd aan het begin van de dag, daarna vocale lessen en research en het hoofdvak in de middag. Op de woensdag is er geen hoofdvak, maar zijn er keuzevakken, zanglessen, theatermaken, innovatie&ondernemerschap en ruimte voor zelfstandig werken.

De pauzes tussen de lessen door zijn op alle dagen op dezelfde tijden en voor alle leerjaren tegelijkertijd.

In blok 3 wordt de reguliere structuur van lessen doorbroken: studenten van leerjaar 2 hebben dan een maakblok waar zij onder begeleiding hun eigen project leren ontwikkelen en studenten van leerjaar 3 hebben een researchblok waarbij het zelf inrichten je tijd een onderdeel is van het leerdoel.

Blok 3, een variant op de structuur

1e jaar:
Er is in deze periode geen ochtend- en middagrooster.
Het programma is ingevuld met workshops camera-acteren: alle aspecten die komen kijken bij het maken van film en televisie komen langs. Daarnaast begeleiden de studenten de audities. Ze zien letterlijk gespiegeld waar ze zelf een jaar geleden stonden en reflecteren daardoor op de eigen ontwikkeling.

2e en 3e jaar:
Blurring boundaries
 en Off the Beaten Track.
In beide projecten staat centraal dat studenten met hun eigen engagement de wereld in gaan. Ze leren zelf structuur aanbrengen en hun concept verder te ontwikkelen, te researchen en tot een eigen project te komen.

In deze periode laten we bewust de structuur van het ochtend- en middagrooster los. Voor de 2e en 3e jaars is deze periode een confrontatie met de situatie van na het diploma. Wat doe je als er geen lesstructuur is die de dagen indeelt? Hoe onderhoud je dan je instrument?
De 2e jaars. Blurring Boundaries.
Iedere student ontwikkelt op basis van eigen fascinatie een researchtraject dat uitmondt in een afronding die alle vormen mag aannemen. Doordat het reguliere lesrooster vervalt is er ruim tijd voor research buiten de schoolmuren. Dit project is samen met de opleiding Design&Technology die ook als volwaardige makers aan het project deelnemen. Studenten van de opleiding D&T hebben vaak een totaal andere insteek en denken vanuit technologie en een ander idioom waardoor er een breed palet aan performances ontstaat. Dit werkt verrijkend op de community van studenten en docenten die elkaars werk ook bekijken en geïnspireerd worden door andere mogelijkheden van benaderen.

De 3e jaars . Off the Beaten Track.
Iedere student formuleert een onderzoeksvraag, een onderwerp en een onderzoeksmethode op de domeinen “artistiek-maatschappelijk, ambachtelijk en persoonlijk. De student wordt uitgedaagd om iets te doen wat hij of zij in zijn schoolcarrière altijd al een keer heeft willen doen. Dat kan variëren van een reis met sociaal-artistiek werk in Nepal tot een verdiepende studie naar eeen bepaald soort repertoire tot het maken van een eigen EP.

Delen