Periode, duur
6 weken, per jaar wordt dit middagblok Level 2 en 3 meerdere keren aangeboden.
Level 2:
1. 2 weken acteermethode Ivana Chubbuck level 2: 16 uur per week
2. 3 weken camera-acteren level 2: 32 uur per week
3. 1 week praktijkvoorbereiding level 2: 16 uur

Studiebelasting
Contacttijd: 16-32 uur
Zelfstudie: 3-5 uur

Bijdrage aan de competenties
Level 2
Creërend 2,3,4, Ambacht 1,2,3,4, Onderzoekend/reflecterend 1, 2, Ontwikkeling 1,2 3 Ondernemend 1, 2, 5

Inhoud
1. Workshop Acteermethode Ivana Chubbuck level 2 en 3:
Een 12 staps acteer techniek die de acteur brengt van script naar een levend, ademend dynamisch personage.
The Chubbuck techniek leer de student om innerlijke pijn en emoties te gebruiken om een innerlijke drive voor zijn personage te vinden en deze in te zetten om wat het personage het liefst wil, het meest nodig heeft, te bereiken.

2. De student verdiept zich in de technieken uit Level 1 in het eerste jaar. De theorie, scene-analyse en tools worden herhaald.
De student maakt kennis met nieuwe theorie over de invloed van decoupage en montage op het acteren. Bestaande filmscènes worden gefilmd. De student vervult de rol van zowel acteur als filmmaker. Op deze manier leert de student over het samenwerkingsproces van film maken en over de communicatie tussen acteur en regisseur. De studenten maken kennis met het opnameproces, waarbij ze zich leren te verhouden tot camerastandpunten, takes, continuïteit, en meer. Uiteindelijk leert de student middels de montage reflecteren op de geleverde acteerprestatie. Zij gaan hiervoor een dag kijken bij een professionele editor die het gefilmde materiaal van de studenten edit en hier ook reflectie op geeft.

3. In de praktijkvoorbereiding komen verschillende onderdelen aan de orde: het maken van selftapes, auditeren en auditie voorbereiding, typecasting, omgaan met naakt, agenten en cao. Verschillende gastdocenten komen langs.

Leerdoelen Chubbuck
De student:
1. Kan een script analyseren; wat wil zijn/haar  personage, wat heeft het personage meer dan ook nodig om zijn leven in balans te brengen. Wat zijn zijn/ haar  obstakels om dit bereiken.
2. Kan zijn eigen pijn en verlangens inzetten als acteur.
3. Kent oefeningen en heeft vaardigheden die hem helpen om in het hier en nu aanwezig te zijn en te reageren op het aanbod van zijn tegenspeler.
Leerdoelen camera-acteren
    De student:
1. kent de aspecten van het film acteren vanuit perspectief van de acteur als regisseur
2. beschikt over acteertechnieken en tools om een zo goed mogelijke acteerprestatie voor de camera te leveren,
3. begrijpt de werkwijze op een filmset.
4. heeft zicht op uitstraling van eigen naturel en kwaliteiten daarvan
5. begrijpt de verschillende rollen op een set en de functie ervan.
6. begrijpt wat set discipline is
7. kan een script zelfstandig analyseren
Leerdoelen praktijk voorbereiding:
1. kan een selftape maken om te auditeren
2. kan een auditie voorbereiden
3. begrijpt het proces van casten en welke factoren en personen daar een rol spelen
4. weet wat casting bureaus en agenten doen

Werkvormen
1. Chubbuck:
De techniek behelst een 12 staps programma.
De student leest het werkboek voor de workshop begint.
De student leert de 12 stappen toe te passen op een scène.
De eerste stappen zijn analytisch.
Dan volgt innerlijk werk om de connectie tussen de script wereld en de persoonlijke wereld te maken.
De laatste stappen geven tools om het voorgaande werk op de vloer in het hier en nu tot leven te brengen.
2/3. Film acteren en praktijk:
Fragmenten bekijken, opdrachten, werken in groepsverband.

Studiemateriaal
Boek: The power of the actor; the Chubbuck Technique
Ivana Chubbuck
Filmfragmenten, voorbeelden uit de praktijk, scènes uit bestaande films, filmapparatuur.

Wijze van toetsing
Aan het einde van de week wordt het opgenomen materiaal teruggekeken en besproken met de student. De student krijgt feedback op de lessen en krijgt leerpunten waar zij of hij mee aan de slag kan.
Aanwezigheid (90%)
Beoordeling op basis van criteria

Beoordelingscriteria
Gedragsindicatoren behorend bij competenties

 

Delen