Titel onderdeel:
Middagblok ACTEREN TEKST 

Naam docent/begeleider: 
Diverse docenten

Periode, duur
Jaar 1,2,3
In het jaar 1: blok 2, 4
In jaar 2 en 3 wordt kernvak wordt ieder blok aangeboden.

Studiebelasting 
Contacturen: 16.5 uur per week. Zelfstudie 8 uur.

Bijdrage aan de competenties
Ambachtelijk 1,2,3,4,5,6. Creërend/ artistiek vermogen 1,2,3,4. Onderzoekend 1,2 . Ontwikkeling 1,2, 3,4. Samenwerken 1,2,3,4,5.

Inhoud
Vanuit een bestaande tekst uit het toneelrepertoire wordt gewerkt naar een presentatie van scenes of het hele stuk.
Het toneel stuk wordt gezamenlijk gelezen en geanalyseerd. Thematieken en context wordt besproken. Rollen worden verdeeld. Er wordt gerepeteerd en uiteindelijk gepresenteerd.

Leerdoelen 
De student:
1. kan geduldig en begrijpend lezen en begrijpt waarom dat belangrijk is. 
2. kan een tekst ontleden, indelen en inzichtelijk maken.
3. kan de tekst uit het hoofd leren.
4. kan de tekst interpreteren en naar het nu brengen om met die taal iets te vertellen over de huidige samenleving. 
5. vindt het ritme en de melodie in een tekst.   
6. ontwikkelt taalgevoeligheid
7. kan via de tekst de eigen verbeelding en fantasie kan aanwakkeren. 
8. Ontwikkelt de eigen theatraliteit en theatrale vaardigheden 
9. vergroot zijn vocabulaire 
10. kan een Mise en scène maken en gebruiken
11. kan de tekst geloofwaardig spelen
12. kan samenspelen
13. kan verschillende speelstijlen hanteren.
14. kan reproduceren

Werkvormen
Afhankelijk van het gekozen repertoire en de methode van de docent.

Studiemateriaal
Toneeltekst of tekstmateriaal uit andere bronnen

Wijze van beoordeling 
Aanwezigheid (90%) 
Beoordeling op basis van criteria
Er wordt een presentatie gespeeld en een paar reprises voor publiek.

Beoordelingscriteria
Geloofwaardigheid van het spel. Samenspel. Reproductievermogen.
Zelfevaluatie van de student en evaluatie van de docent.
 

Delen