Titel onderdeel:
ZAAL 3 (HNT) middagproject muziek.

Docent/begeleider:
Martin Verheesen & Wilko Sterke

Periode, duur
Dit middagblok wordt jaarlijks aangeboden.
Periode in overleg met het Nationale Theater in Den Haag

Studiebelasting
Contacturen, 6 of 7 weken à 16,5 uur per week
Zelfstudie 3-8 uur per week

Bijdrage aan de competenties
Ambachtelijk 1,2,3,4,5,6. Creërend/ artistiek vermogen 1,2,3,4. Onderzoekend 1,2 . Ontwikkeling 1,2, 3,4. Samenwerken 1,2,3,4,5.

Inhoud
Er wordt een theatrale voorstelling gemaakt met als vertrekpunt muziek en geluid. Uitgangspunt is dat al het materiaal dat gebruikt wordt origineel en eigen materiaal van de studenten is.
Om dit te bewerkstelligen worden er steeds mini performance festivals georganiseerd: eerst iedere student individueel, daarna in duo’s, daarna in grotere groepen.
Het onderzoek is steeds: breng een muzikaal idee in een theatrale vorm naar de vloer en ontdek op welke manier muziek/geluid de vorm, de inhoud of de verbinding ertussen kan zijn.
Tijdens de lessen wordt de theorie hierachter behandeld, worden er voorbeelden voor gegeven en bediscussieerd en wordt de muzikaal technische kant van het maken van toegepaste muziek verder uitgelegd. Als vertrekpunt wordt het einde van ATKA1 genomen, waar de studenten al muziek hebben geproduceerd.
De laatste week voor de voorstelling wordt er gewerkt op locatie bij Zaal 3 van HNT. Met het gemaakte materiaal wordt hier een voorstelling geconstrueerd in een volledig professionele omgeving: technici van het theater, coproductie van HNT en betalend publiek.

Leerdoelen
De student kan:

  • zich (muzikaal) verhouden tot een groep en het groepsproces bij het maken van een muziektheatervoorstelling
  • kan from scratch in gezamenlijkheid een voorstelling produceren en creëren
  • eigen (muzikale) ideeën ontwikkelen en verdedigen in een groep
  • overweg met een of meer instrumenten en/of een DAW
  • verwoorden waarom bepaalde keuzes wel of niet werken ten aanzien van een muziektheatervoorstelling

De student ontwikkelt:

  • het besef wat er nodig is voor het maken van een volledige voorstelling
  • autonome bronnen gebruiken voor het maken van een voorstelling
  • muzikaal en theatraal inzicht in het maken van (dramaturgische) bogen
  • een sterk gevoel van groepsdenken en het maken vanuit een collectief

Werkvormen

  • klassikaal / frontaal les: uitleg van theorie achter muziektheater en DAW’s
  • zelf maken (onder begeleiding, waarbij er feedback komt van mede studenten en docent
  • gezamenlijke repetities voor de voorstelling die gemaakt wordt

    
Afronding
Na een week werken in Zaal 3 is er een voorstelling voor betalend publiek, aangevuld met studiegenoten en meerdere docenten van de opleiding

Beoordelingscriteria
Volgens de gedragsindicatoren passend bij de competenties

Delen